Radim Jančura slaví pět let svých žlutých vlaků. Asi by to byla větší sláva, kdyby teď RegioJet nemusel řešit kauzu svrabu, který byl zjištěn u jeho stevardů. Ale i tak je tu důvod k oslavě. A nejen pro Jančuru, respektive další soukromníky, kteří se etablovali na kolejích. Slavit můžeme i my. Jestliže od skončení hospodářské krize ze všech stran slyšíme, jak je kapitalismus sobecký a trh škodlivý, tak právě otevírání železnice v Česku ukazuje opak.

Když Jančura v roce 2006 oznámil, že chce po autobusech i na koleje, v Českých drahách nejspíš spadli smíchy ze židlí. Prosadit se na kolejích není to samé jako nakoupit ojeté žluté autobusy, podsadit cenu a vyzmizíkovat malé autobusové dopravce. V roce 2011 v Českých drahách už tuhl úsměv na rtech. Následovala pekelná cenová válka − když v prosinci toho roku dráhy zvyšovaly jízdné, tak na tratích, kde byl Jančura, ho naopak snižovaly. Jančura si tak alespoň vyzkoušel, jaké to bylo pro ty autobusové společnosti, které podobným způsobem před pár lety ničil. Rozdíl byl ale ten, že Jančura přežil a dnes už prosperuje. A my z toho máme užitek, protože soukromníci stlačili cenu na některých tratích až o polovinu a zavedli o poznání lepší služby než České dráhy.

Zbývá vám ještě 50 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se