Kostičky Lega, kterých známý dánský producent ročně vyrobí desítky miliard kusů, jsou od roku 1963 z akrylonitrilbutadienstyrenu neboli ABS. Ročně firma takto pošle do světa přes šest tisíc tun tohoto plastu. To se však má změnit.

Díky použití ABS jsou kostičky jedna jako druhá − při jejich ražení dochází k minimálním odchylkám. Jsou také hygienické a dlouhodobě neztrácejí na své kvalitě. ABS je tvrdý a odolný materiál, což potvrdí každý, kdo kdy na nějakou kostku omylem šlápnul.

Brzy ale bude Lego vyráběno z úplně něčeho jiného, na čemž se v dánském Billundu už několik měsíců pracuje. "Najali jsme asi sedmdesát expertů, kteří mají naši novou materiálovou strategii vyvíjet a testovat. Jejich úkolem je přijít s novým řešením nejen u samotných kostek, ale také u obalů," říká v exkluzivním rozhovoru pro HN viceprezident a finanční ředitel skupiny Lego John Goodwin.

Lego v číslech

Společnost trápí mimo jiné to, že stávající ABS není recyklovatelný. A nový materiál by být měl. Zda to bude jiný typ plastu nebo úplně něco jiného, ale zatím zřejmé není. Nejpravděpodobnější variantou je, že plasty na bázi ropy nahradí takzvané bioplasty, tedy umělé hmoty vyráběné z biomasy. Termín, dokdy by o tom mělo být jasno, je podle Goodwina rok 2030.

Do tohoto projektu je Lego připraveno investovat miliardu dánských korun (v přepočtu 3,6 miliardy korun). Hlavním cílem je požadavek, aby podnik do budoucna sto procent energie použitelné při výrobě čerpal z obnovitelných zdrojů. Tento závazek si Lego dalo už od roku 2020. Mimo jiné i proto Lego v Dánsku a v Severním moři investuje do vlastních větrných elektráren.

Ekologie je s tím, jak firma v posledních letech dynamicky roste, citlivé téma. Zvláště poté, kdy si její vedení uvědomilo, jak může případná negativní pověst tak velkou a globálně působící značku poškodit. Před dvěma lety bylo Lego po nátlaku kampaně Greenpeace nuceno ukončit spolupráci s ropným gigantem Shell. Jeho logo bývalo v rámci sponzoringu často umístěno například na autech a čerpacích stanicích, které jsou součástí stavebnic. Když aktivisté Greenpeace upozorňovali na neekologické aktivity Shellu na Aljašce, jejich hněv se přeneseně snesl i na Lego.

Projektů, které mají Lego nadále udržet na pozici globálního lídra hračkářského byznysu (v tržbách v roce 2014 předstihlo americký Mattel), je ovšem víc.

"Očekáváme další růst prodejů a zájmu o Lego. Proto jsme v první polovině roku velmi investovali do posílení našich výrobních kapacit," poznamenává Goodwin.

Firma například už v omezeném provozu spustila svoji zásadní investici − továrnu v Číně. "Tamní trh je pro nás obrovskou příležitostí, nesmíme ale zapomínat i na naše tradiční země," uvádí Goodwin.

Loni spustilo Lego provoz také ve třetí hale v Kladně, čímž se už naplnily možnosti této lokality. A kapacita maďarského závodu ve městě Nyíregyháza se má brzy zdvojnásobit. Firma investovala také do rozšíření továrny v Mexiku.

Další nákladné investice jsou spojeny s marketingem. V příštím roce chce například podnik v Billundu otevřít zábavní budovu, takzvaný Lego House, který má ročně přivítat čtvrt milionu návštěvníků. Ukázat jim chce historii značky, zároveň nabídnout atraktivní herní prostory, restaurace či kavárny.

Rozrůstat se má i síť speciálních Lego prodejen. V srpnu společnost otevřela svůj první značkový obchod v Polsku − Katowicích. V listopadu se v Londýně na Leicester Square otevře dvoupatrový dům s prodejní plochou téměř tisíc metrů čtverečních. Bude největším Lego obchodem na světě. Jeho interiér ozdobí sochy z kostek, které pro celý svět včetně třeba známých Legolandů vznikají v Česku.

Všechny zmíněné investice se pravděpodobně odrazí na aktuální ziskovosti společnosti. "Náklady na nové zaměstnance, kterých jsme jen letos přijali přes tři tisíce, a výdaje na celou infrastrukturu společnosti mohou mít zřejmě krátkodobý dopad na růst zisku. Jsou ale součástí našeho dlouhodobého rozvoje," dodává Goodwin.

Lego v číslech