Cesta ulicemi Pittsburghu ubíhala Andrewovi Hawkinsovi jako nikdy předtím. Na volant se moc nesoustředil, spíš si vychutnával atmosféru omšelých cihlových industriálních staveb nebo kouzlo klidné hladiny řeky Allegheny, na níž se odrážela sytě modrá obloha bez mraků. V jednu chvíli se spíš mimoděk podíval před sebe a v tu ránu v něm hrklo − vpředu jedoucí SUV nečekaně zabrzdilo. Hawkins instinktivně sešlápl brzdu.

"Bylo to náhlé, ale jemné," zhodnotil brzdící manévr. "Byl to ten moment, kdy by na mě manželka nesouhlasně zdvihla obočí," dodal.

Fordu před ním se vzápětí rozblikala výstražná světla, z okénka vykoukla šoférova ruka a opakovaným máváním dala najevo jasný signál: objeďte mě, mám problém, jen tak se odtud nehnu. Jenže Andrew se svým Fordem Fusion − americkým dvojčetem evropského Mondea − stál na místě dál. Nic, jako by prostému gestu nerozuměl. Tedy: on ho chápal, ale auto, v němž seděl, si s ním nevědělo rady. Programátoři s něčím takovým nepočítali.

Andrew Hawkins je reportér technologického magazínu Verge a minulé úterý byl jedním z novinářů, kteří si mohli vyzkoušet, jaké je svézt se v taxíku bez řidiče. Ty do pittsburských ulic vyslal Uber, firma s nálepkou nejhodnotnějšího start-upu světa.

"Zatímco samořiditelný vůz Uberu je napěchovaný senzory a kamerami, díky kterým auto vidí vše ve svém okolí, v jeho algoritmu nebylo nic, co by mu pomohlo pochopit univerzální symbol pro pokyn 'objeďte mě'. Takže člověk, v tomto případě já, musel převzít kontrolu," napsal Hawkins.

Kdo to zkouší

◼ Z velkých automobilek je hodně hlasitým zastáncem a průkopníkem samořiditelných aut Ford. Jednak úzce spolupracuje s Uberem, jednak jeho šéf často hovoří o budoucnosti bez šoférů. S Uberem se na spolupráci dohodlo i Volvo.

◼ S Lyftem se zase spojil koncern General Motors, který do společného projektu vývoje samořiditelných vozů určených ke sdílení letos investoval půl miliardy dolarů.

◼ Nejznámější samořiditelná auta jsou ovšem nepochybně ta od Googlu, která brázdí hlavně kalifornské silnice.

Kromě svých Google Cars si internetový gigant opatřil také desítky přestavěných Toyot Prius nebo SUV Lexus. Své projekty vyvíjejí Audi, Mercedes i BMW.

Americká Tesla, výrobce luxusních elektromobilů, už svá auta autopilotem vybavuje.

◼ Server Business Insider odhadl, že do roku 2020 bude jezdit 10 milionů aut vybavených samořiditelnými technologiemi.

Jeho příhoda věrně vystihuje dilemata a zákruty, s nimiž se tvůrci samořiditelných vozů ještě budou muset vyrovnat.

Lídry na této silnici do budoucnosti ovšem kupodivu nejsou tradiční automobilky, ale právě služby jako Uber − v podstatě mobilní aplikace pro taxíky, jejíž zakladatel Travis Kalanick nechce nic menšího, než totálně změnit způsob dopravy.

V létě kvůli tomu za 680 milionů koupil společnost Otto.

Nejde o žádnou metamorfózu i v Česku kdysi hodně populárního zásilkového obchodu z Německa, nýbrž pár měsíců starý podnik o devíti desítkách lidí, kteří vyvíjejí samořiditelné kamiony.

Právě tito konstruktéři, především pak jejich šéf Anthony Levandowski, jsou tím hlavním pokladem, kvůli němuž Kalanick sáhl tak hluboko do kapsy.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu svým přátelům
  • Přístup do on-line archivu od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek?
Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru