Ekonomická krize je sice po právu vnímána jako negativní jev, jedno se jí však nedá upřít. Naučila firmy pracovat efektivněji, ukrajovat zbytečné výdaje a lépe plánovat. Tento fakt se do dnešního dne projevuje i v leteckých přepravách. "Firmy začaly více přemýšlet. Dříve posílaly letadlem zboží, ať to stálo, co to stálo. Dnes každý více počítá a šetří, kde se dá. Část zásilek, které nemusí za každou cenu letět, se tak přesunula do námořních přeprav," popisuje současnou situaci Dušan Kejmar, vedoucí české pobočky NNR Global Logistics UK a předseda Aircargo klubu SSL ČR. Firmy také lépe plánují a umí si přepravy nastavit tak, aby jim zboží dorazilo v čas, kdy jej právě potřebují.

Na trhu jsou samozřejmě stále komodity, které kvůli svému charakteru musí cestovat letadlem. Jde o expresní zásilky, živá zvířata, zkazitelné zboží, zboží v kontrolním režimu a veškeré velmi cenné výrobky, jako jsou léky či elektronika. O povaze těchto komodit vypovídá fakt, že letadly se sice podle dat Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA (International Air Transport Association) přepravuje necelé jedno procento objemu, ale zároveň jedna třetina hodnoty celosvětově přepraveného zboží. Část položek z tohoto seznamu by samozřejmě mohla cestovat i po moři, ale pokud jich firma nepřepravuje celý kontejner, a nemá tak pod kontrolou zabezpečení zboží proti poškození, podstupovala by vzhledem k hodnotě zásilky zbytečné riziko.

Firmy, které se sdružováním LCL zásilek v námořní dopravě zabývají, se snaží kontejnery naplnit na 100 procent, nesledují kvalitu balení a nezdržují se správným nakládáním podle povahy zásilek. Pokud tedy chtějí mít firmy větší jistotu, že jejich zásilka dorazí v pořádku, měly by využít leteckou přepravu. Aerolinky překládají menší zásilky do leteckých palet pomocí chytrých systémů, které určují správnou skladbu palet. Ve chvíli, kdy je pak paleta konsolidovaná pro přepravu mezi leteckými huby, nemůže se zboží prakticky nic stát. Také manipulace se zásilkami na samotných letištích je na vyšší úrovni než v minulosti. Zboží musí být na letištích pět hodin před odletem, a tak je dost času pro jeho bezpečné naložení. "Letecká přeprava kusových zásilek je poměrně bezpečná, ale kritický je první a poslední úsek, kde dochází k častějším manipulacím. Celkově je ale poškozování zásilek v porovnání s dobou před 20 lety mnohem nižší," vysvětluje Dušan Kejmar.

Většina leteckého carga jede kamionem

Podle statistiky IATA se míra využití kapacit nákladního prostoru letadel v současnosti pohybuje na 45 procentech. Nabídka tak výrazně převyšuje poptávku, ovšem na rozdíl od námořní přepravy se leteckým společnostem daří jakž takž držet cenu na solidní úrovni, i když v posledních měsících pozvolna klesá.

Toky zboží v letecké přepravě v roce 2015
Zdroj: IATA - WATS 2016

Některé aerolinky se snaží volné kapacity prodat pod cenou a vyhlašují akční ceny na některé trasy v aktuálním týdnu, takových nabídek je ale minimum.

Podle typu zásilky spedice přepravují zboží buď v nákladovém prostoru osobních letadel, anebo v nákladních letadlech. Osobními letadly létá především menší expresní zboží, především proto, že mají větší frekvenci letů než nákladní letadla. Částečně se to projevuje i na mírně vyšší ceně. Z České republiky tímto způsobem fakticky odlétá většina zboží, protože rozměrnější letecké zásilky se přepravují po zemi na větší zahraniční letiště, kde mohou přistávat velká nákladní letadla. Mnohem větší objemy leteckého carga tak nejprve přepraví kamiony na letiště, jako je Frankfurt, Vídeň, Amsterodam či Paříž, a až odtud jsou letecky přepraveny dále.

Velké spedice tímto způsobem přepravují valnou většinu svých zásilek, i těch, které by se vešly do osobních letadel. Konsolidací zásilek z celého regionu totiž šetří náklady. Menší četnost letů a čekání na vytížení letadel pak ale může mít za následek delší tranzitní časy. Menší spedice tento problém neřeší, protože zásilky nekonsolidují. Pokud se tak zboží odesilatele vejde do nákladového prostoru osobního letadla, je možné, že menší spedice dokáže zajistit lepší tranzitní čas, i když za vyšší cenu.

Přepravci zásilky protahují přes velká letiště nejen kvůli konsolidacím, větší nabídce kapacit a destinací, ale i kvůli menším poplatkům za letištní služby. Za vydání desetikilového balíčku na Letišti Václava Havla totiž zaplatí téměř tisíc korun, a tak hledají raději jiné cesty, aby svým zákazníkům mohli nabídnout atraktivnější ceny.

Vzhledem k tomu, že velké spedice, které mají na svědomí největší objemy leteckých přeprav, své zásilky nejprve přepravují do zahraničí po zemi, je poměrně zavádějící statistika výkonu českých letišť ministerstva dopravy. Tu totiž média ráda interpretují jako objem zboží, které do a z České republiky putovalo letecky, což de facto není pravda.

Letecky, ale co nejlevněji

Stejně jako u jiných typů přepravy i v letecké odesilatelé často tlačí na co nejnižší cenu. "Firmy se naučily poptávat a nejezdí už tak pravidelně s jedním partnerem. Mnoho z nich rozešle poptávku 20 spedicím a pojedou s tím, kdo dá nejlepší nabídku," prozrazuje Tomáš Hašlar, manažer oddělení Air & Sea a vedoucí pobočky Yusen Logistics Czech. Boj o místo na trhu pak přepravci řeší různě. Nakupují u leteckých společností stálé objemy za lepší cenu a přeprodávají je dál, anebo nabízejí k ceníkové sazbě služby s přidanou hodnotou, jako je balení nebo poradenský servis.

Ceny se vždy odvíjejí od konkrétní zásilky, destinace a individuální domluvy. Úplně malé zásilky se často vyplatí spíše odeslat kurýrem, protože minimální sazby za přepravu, fixní poplatky za letištní handling a celní odbavení přepravu takové zásilky mohou nepřiměřeně prodražit. Všechny spedice mají podepsané smlouvy s kurýrními službami a při takovém požadavku zákazníka mu dokážou vyjít vstříc. Pravdou však je, že kurýrní služby přepravcům často konkurují. Mají vlastní oddělení "special services", která se zabývají spedicí a logistikou, a v rámci volné kapacity svých nákladových letadel tak mohou přepravovat zásilky za velice nízké ceny. I v letecké přepravě pak fungují firmy, které pouze přeprodávají nabídky a poptávky mezi spedicemi a odesilateli.

I přes mírně narůstající poptávku po letecké přepravě mohou odesilatelé v nejbližších měsících těžit z nižších cen, které budou zapříčiněné nadbytečnou kapacitou i současným poklesem ceny paliv. "Výhoda letecké přepravy je, že je velmi jednoduchá a transparentní z hlediska cen. Většina aerolinek operuje pouze s leteckým dopravným, palivovým a bezpečnostním příplatkem. To se navíc začalo v posledním roce zjednodušovat a objevují se aerolinky, které všechny poplatky sjednotily do jedné položky. To nám šetří práci, eliminuje chybovost a je snadné předat cenu zákazníkovi," vyjmenovává výhody Dušan Kejmar.

Pravdou především zůstává, že letecká přeprava je sice nejdražší, zároveň ale nejbezpečnější variantou. Pokud tak firmy nechtějí podstupovat zbytečná rizika při přepravě svého zboží, je pro ně tou správnou volbou.

Související