Kritizují ho zleva i zprava. Zejména kvůli výběru mýtného, které získala na další tři roky opět bez výběrového řízení rakouská společnost Kapsch. S rozhodnutím jeho ministerstva nechtějí mít nic společného koaliční sociální demokraté, lidovci, spolehnout se nemůže ani na vlastní hnutí ANO. Jediným, kdo se ho hlasitě zastal, byl ministr financí Andrej Babiš. Ministr dopravy Dan Ťok ale přesto tvrdí, že se necítí být vyloučený, natož na odpis, jak o něm leckdo říká. "Nemyslím si, že jsem v izolaci. Všichni se se mnou baví normálně, něco jiného samozřejmě je, když novináři zapnou mikrofony," říká.

HN: Měl jste potřebu Babišovi jeho podporu oplatit, když jste ve svém nedávném prohlášení jako jeden z mála neviděl nic zlého na jeho výroku o Letech?

Jen jsem řekl, že je absurdní, že na základě výroku, který nebyl nijak doložen, je někdo napadán z tak vážných věcí. S mýtem to nijak nesouviselo. Že se od Kapsche leckdo distancuje, je pochopitelné, všichni se bojí, že budou vyšetřováni. Přijde mi i absurdní, že se najdou politici, kteří říkají, že jsou proti kriminalizaci politiků, a sami podají trestní oznámení. Teď myslím šéfa hnutí STAN Petra Gazdíka. Navíc samo ANO by řešení neprosadilo, prohlasovali ho napříč koaliční politici.

HN: A četl jste Facebook kolegyně Jermanové? Píše, že pokud bude zvolena hejtmankou, půjde do ostrého střetu kvůli dopravě ve středních Čechách i s vámi.

Žádný boj nebude. Ať mně paní Jermanová volá, mým zájmem je, abych ve Středočeském kraji, pokud tam budou připraveni, stavěl. Případně sehnal peníze tam, kde je připraveno. Jenže to bývá největší problém. Když mně vyčítají, že se nestaví dálnice, říkám, že je to proto, že jejich budování nikdo nepřipravil.

Dan Ťok (57)

◼ Vystudoval Fakultu strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně a stal se konstruktérem.
◼ Byl generálním ředitelem ABB Energetické systémy, české a slovenské pobočky Alstomu, předsedou představenstva Jihomoravské plynárenské, KKCG a předsedou představenstva a generálním ředitelem Skansky.
◼ V červnu 2014 byl zvolen prezidentem Americké obchodní komory v České republice.
◼ Ministrem dopravy za hnutí ANO se stal v prosinci 2014.
◼ Je rozvedený, má dvě dcery.

HN: Stavební řízení je u nás stále příliš komplikované. Co s tím?

Je to schizofrenie. Buď si řekněme, že tady je důležitý státní zájem, a ten prosaďme, nebo že budeme chránit každý živočišný druh s výjimkou člověka. My Češi fungujeme jako kyvadlo, z jednoho extrému do druhého. Za socialismu strana a vláda řekly "povede to tudy" a hotovo. Nyní se to překlopilo, soukromé vlastnictví je svaté.

HN: Vy jste na Žofínském fóru hovořil o svém návrhu na urychlení stavebního řízení, aby se, zjednodušeně řečeno, všichni vyjádřili v jeden okamžik.

Ano, ať se všichni vyjádří v EIA a pak ať je to technické řízení, čímž by se to celé zkrátilo o roky.

HN: Tehdy jste také dodal, že u toho už bude další vláda. Chcete v ní být, nebo ne? A kdy vstoupíte do ANO?

Do vstupu do hnutí ANO mě nikdo nenutí a to, abych pokračoval, mně nikdo nenabídl. Pokud by to tak bylo, tak bych se tím opravdu vážně zabýval.

HN: Takže byste chtěl pokračovat. To byste byl první ministr dopravy, který by ve funkci zůstal i po volbách.

To ano. Ale já neříkám, že nechci. Pokud by byl zájem, byl bych ochoten pokračovat. Navíc resort se dává do pořádku, není moc věcí, které by se mi daly vyčítat.

HN: V motoristické sezóně všem vadí, že nejsou koordinované uzavírky.

Ale to není pravda, poučili jsme se z minulého roku a letos ŘSD s kraji koordinuje uzavírky skrze tzv. geoportál, navíc řidiči najdou aktuální informace na dopravniinfo.cz. Přitom na D1 se dělá na každém úseku od rána do večera. Ale mě už se zase ptají, proč se nedělá v noci.

HN: Proč ne?

Dálnice sice vypadá prázdná, ale všude kolem jsou vesnice a ty vám povolení pracovat v noci nedají.

HN: Kritici vám také vyčítají, že nemáte odborníky. Třeba na mýto prý žádného…

To není pravda, na mýto jich máme zhruba jako na prstech jedné ruky. Ale je fakt, že většina jich pracuje pro Kapsch. Je pravda, že bychom na ministerstvu potřebovali 60 lidí, ale když nějakého experta chci, tak se mě zeptá, kolik mu nabídnu. A já řeknu, že první rok 19 900 korun. Na to mi on řekne, že to byla pěkná pohádka, a jde jinam.

HN: A co bodový systém? Lidé se bojí přísnějších pokut.

Navrhujeme ho tak, aby jeho změnu normální řidiči, kteří udělají občas chybu, nepocítili. Ale tvrdě by měl zasáhnout piráty. Tam budou vyšší tresty. A policie bude mít povinnost udělit mnohem vyšší trest, bude jediná sazba.

HN: Kdy to půjde do sněmovny?

Poslanci budou mít seminář teď na podzim, ještě letos to pustíme do legislativního procesu, aby to prošlo sněmovnou ještě do voleb. Mohlo by to začít platit v lednu 2018.

HN: Čekáte tuhý boj?

Čekám lidovou tvořivost. Jestliže někoho napadlo povolit 0,8 promile na kole, je z toho krůček k tolerování v autě a pak už může napadnout kohokoliv cokoliv. Někteří poslanci jezdí rádi rychle, 150 na dálnici se určitě někde objeví.

HN: Zmiňoval jste potíže s kvalifikovanými lidmi. Přitom jste nechal po deseti letech odejít šéfa drážní inspekce Romana Šiguta, který byl respektovaným odborníkem a kritizoval poměry na železnici, kde například roste počet případů jízdy vlaků na červenou. Proč zrovna on svůj post neobhájil?

Nikdy jsem nezpochybnil jeho odbornost. Zákon o státní službě ale říká, že se má udělat výběrové řízení na každou pozici. Komise vybrala nejvhodnějšího kandidáta a já jsem ho akceptoval. To nebyl vyhazov. Pozici dostal náměstek, který má na věci podobný názor. Je také otázka, jak drážní inspekce funguje a jak vyšetřuje nehody. Měl jsem například zkušenost, kdy jsem loni ke srážce vlaků přijel o hodinu dříve než inspektoři. Očekával bych to naopak. Tehdy jsem o tom s panem Šigutem hovořil a nedělal jsem z toho žádné závěry. Je však jisté, že železnice je mnohem lépe organizovaná než silnice. A že se tam stane nějaký exces… Čísla ukazují, že za poslední dva roky se situace stabilizovala.

HN: Čísla od drážní inspekce, která máme k dispozici, ale hovoří o tom, že se to naopak za poslední roky zhoršuje. Jaká děláte opatření, aby se nehodám na železnicích předcházelo?

Strojvedoucí dostane pokutu, nesmí nějakou dobu jezdit a projde dalším školením.

HN: To je represe. A technická opatření?

Existuje elektronické zařízení, které vlak zastaví, ale to už máte výhybku přejetou. Odboráři nechápou, že když strojvedoucí přejede o dva metry, trestáme ho. Vyčítají nám, že tím finančně trpí on i jeho rodina. To je sociální pohled, který akcentuje i ČSSD, náš koaliční partner z vlády. Druhý pohled je ale ten, že by se z hlediska bezpečnosti měl radikálně řešit každý přejetý centimetr.

HN: Na co přišli vaši kontroloři na Správě železniční dopravní cesty, kam jste je poslal kvůli podezřele zrušenému největšímu letošnímu železničnímu tendru za 3,6 miliardy korun na opravu šestikilometrového úseku z pražského hlavního nádraží do Hostivaře?

Audit ještě není hotový, výsledky bych mohl mít zhruba do dvou týdnů. Už jsem o tom hovořil s vedením správy železnic, protože se mi nelíbí, co udělali. Oni se hájí tím, že je to trať v intravilánu Prahy, kde je mnoho navazujících spojů na pražskou veřejnou dopravu, a měli strach z kolapsu. Podle nich by společnost s nejnižší nabídkou (firma Chládek a Tintěra − poznámka redakce) nebyla schopna dokončit zakázku nebo dodržet termíny výluk.

HN: Manažer té firmy však v rozhovoru pro HN velmi otevřeně hovořil o podezření, že za zrušením tendru může být silná lobby konkurenční stavební firmy na politiky, kteří zaštiťují správu kolejí.

Tak ať to řekne ještě otevřeněji, o koho přesně jde.

HN: On sice společnost nejmenoval, ale z kontextu bylo jasné, o kterou jde…

Jsem přesvědčen, že pro zrušení zakázky musí být zásadní důvody. A pokud audit řekne, že vedení Správy železniční dopravní cesty překročilo svou pravomoc, vyvodím z toho personální závěry.

HN: Na to ale nemáte kompetence. Odvolat například šéfa správy kolejí může jen správní rada.

To je pravda. Tak budeme hledat shodu ve správní radě. Pokud ředitel Správy železniční dopravní cesty nebo jeho náměstek poruší zákon, tak se to přece řešit musí. A já je k tomu vyzvu. Navíc mám i jiné metody, jak to udělat.

HN: Jaké?

Neformální. Mám třeba nějakou autoritu.

HN: Jak chcete zajistit, abychom se s mýtem nedostali do stejné fáze jako teď a opět nesoutěžili?

To je jednoduché. Všem je známo, že bez soutěže to podruhé nejde udělat. Čili to se vyřešit musí. Nyní jsme vybrali mýtného manažera a běží lhůta pro připomínky k této soutěži. A paralelně běží debata o rozsahu zpoplatnění. To bude příští týden na vládě, tam se budeme ještě koaličně dohadovat, protože se z toho pro mě nepochopitelně stalo politikum.

HN: Rozsah zpoplatnění?

Ano. Naši partneři chtějí zpoplatnit i silnice druhé třídy, podle nás to je ale zbytečná regulace. Pokud tam kamiony nechci, mohu to vyřešit zákazovou značkou. Myslím, že je vhodnější, aby se mýtné platilo na dálnicích a těch silnicích I. třídy, kde se kamiony mohou vyhnout dálničnímu mýtu.

HN: Byly by i nové silnice I. třídy?

Samozřejmě. Dneska vybíráme mýto na 1400 kilometrech, k tomu si dovedu představit, že by tisícovka mohla přijít.

HN: Příklady?

Jednička, která vede dolů do Německa paralelně s D5. Seznam vzniká, debatujeme o detailech, ale teď je to pracovní materiál.

HN: Dovedete si tedy představit, že se mýtné bude v budoucnu vybírat díky satelitnímu signálu a mýtné brány se zbourají?

Dovedu. Ale chci, aby to byla férová soutěž a dobrý systém. A ještě ke zpoplatnění silnic nižších tříd: nikdo si neuvědomuje dopad na zásobování menších měst a vesnic. Už dnes si tam lidé stěžují, že mají nižší platy a dražší potraviny. A pokud zavedete mýto kamionům, které ty potraviny vozí, nutně je to zdraží ještě víc.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

HN: Hrozí mýto pro osobní vozy?

To nebylo nikdy téma. Už před třemi lety kraje měly dát dohromady koncepci, kde chtějí mýto na silnicích nižších tříd, protože jen hejtmani a jejich spolupracovníci region znají a vědí, kde je to potřeba.

HN: Existuje nějaká analýza?

Měli jsme jednání koaličních expertů a řekli jsme jim: Tak nám řekněte, kde to chcete. Oni že to prý poví krajům a do 14 dnů to budeme mít. Jenže my jsme chtěli i údaje, jaká je hustota provozu a náklady na vybudování a údržbu silnic, ať se dá spočítat ekonomika. Zatím nic nemáme.

Související