Hanjin, sedmá největší společnost pro námořní přepravu kontejnerů na světě, oznámila bankrot. Její lodě plné zboží nejsou vpouštěny do přístavů a prodejci se obávají, že ho nedostanou na své regály.

Věřitelé společnosti v čele se státní Korejskou rozvojovou bankou před týdnem oznámili, že již firmu, jejíž dluhy ke konci června činily pět a půl miliardy dolarů (133,2 miliardy korun), dále nebudou financovat. Společnost vzápětí požádala u soudu v Soulu a o několik dní později i ve Spojených státech o ochranu před věřiteli.

Brzy začaly být její lodě zadržovány v přístavech nebo do nich naopak nebyly vpouštěny a plné nákladu zůstávají na moři. "Přístavy nepřijmou tato plavidla, protože se obávají, že přístavní a jiné poplatky nebudou uhrazeny," uvedl pro agenturu Bloomberg Rahul Kapoor, šéf společnosti Drewry Maritime Services, která poskytuje poradenství v lodní přepravě.

5,5 mld. USD

dluží korejská společnost Hanjin svým věřitelům. V přepočtu jde o více než 133 miliard korun.

79 lodí

společnosti Hanjin je zadržováno v přístavech, nebo naopak čeká na povolení k přistání. Její flotila čítá celkem 141 kontejnerových plavidel.

V pondělí měl být z flotily firmy, která čítá 141 kontejnerových plavidel, skoro osmdesáti odepřen přístup do přístavů, uvedlo korejské ministerstvo pro námořní dopravu.

Dělníci terminálu Hanjinu v jihokorejském Pusanu pak odmítli nakládat lodě ze strachu, že nedostanou zaplaceno.

Hanjin je v posledních pěti letech ve ztrátě. Pokrývá skoro tři procenta světového trhu s lodní kontejnerovou přepravou a takřka osm procent přepravy zboží mezi východní Asií a USA.

A maloobchodní americké firmy začínají být nervózní. "Jejich hlavní obava je, že zboží v hodnotě milionů dolarů, které by mělo být na regálech obchodů, by tímto mohlo být dotčeno," uvedl pro list Guardian viceprezident pro zásobování a cla americké Národní federace maloobchodu Jonathan Gold. "Část zboží čeká v Asii na naložení, část je už na lodích na moři a část čeká v amerických docích na vyzvednutí," dodal.

Výpadek způsobený potížemi korejského dopravce se snaží výrobci a prodejci nahradit zakázkami u ostatních dopravců.

Ti jsou již však vytíženi sezonním zvýšením poptávky po přepravě, ke kterému dochází každoročně na podzim před vánočními svátky. Cena převezení jednoho kontejneru z Číny do USA tak skokově stoupla o 50 procent. Podle Nerije Poskuse, ředitele pro oceňování a nákupy společnosti Flexport, která zprostředkovává dovoz zboží z Asie do Spojených států, by se měla v této výši udržet jeden až dva měsíce.

Hanjin se již sama snaží své lodě odblokovat. Podle magazínu Fortune se tento týden chystá podniknout právní kroky v deseti zemích po celém světě. Úspěch jejího snažení by měl podle právních expertů záviset na tom, zda země, v níž je loď zadržována, přijala úpravu o přeshraniční insolvenci, kterou vypracovala Komise OSN pro mezinárodní obchodní právo.

Ta například umožňuje, aby soud do konce insolvenčního řízení pozdržel exekuce na majetek dlužníka. "Pokud byla plavidla zadržena v zemích, které úpravu OSN přijaly, je pravděpodobné, že lodě budou odblokovány," řekl Steffe Pedersen partner singapurské pobočky advokátní kanceláře Thomas Cooper. "Těžko říct, jak se jim bude dařit v Hongkongu nebo Číně, kde zákon neplatí," dodal právník.

S problémy se potýká celý sektor námořní kontejnerové přepravy. Může za to zpomalení světového hospodářství po roce 2008, v posledních dvou letech pak zejména pomalejší tempo růstu Číny, které se podepsalo na mezinárodním ochodu. Nabídka lodních kapacit nyní převyšuje poptávku. Podle dánského lodního přepravce Maersk Line, světové jedničky, vzrostla loni poptávka po převozu kontejnerů o dvě procenta, zatímco nabídka o šest procent.

Čínská společnost COSCO Ship­ping na konci srpna oznámila rekordní ztrátu 1,1 miliardy dolarů za prvních šest měsíců roku 2016. Čínská vláda se jí pokusila minulý únor pomoci jejím spojením s China Shipping Group, plán však nevyšel podle představ.

"Upřímně si nemyslím, že by byl na světě nějaký lodní přepravce kontejnerů, který by vydělával vůbec nějaké peníze," uvedl pro list Financial Times Paul Slater, expert na mezinárodní obchod.