Potkali se v taxíku. Nejednou vezl v noci Radek Šuda tehdy dvacetiletého Martina Humla domů z baru. Mladík s předčasně ukončenou vysokou školou a krátkou zkušeností pojišťováka tehdy moc nevěděl, kam se vrtnout. Při jedné z jízd mu Šuda nabídl, aby pro něj zkusil provozovat taxislužbu v nedaleké Polici nad Metují. Neodmítl. Z věrného zákazníka se stal kolega, kamarád a později i partner ve firmě na výrobu českých kamen a krbů HS Flamingo, kterou společně před deseti lety založili.

Příloha Podnikání

Tipy, kde hledat peníze ke splnění vašeho podnikatelského snu, přinášíme v pondělí v tištěném i digitálním vydání naší pravidelné přílohy Hospodářských novin Podnikání.

TitulnA strana PodnikA nA 06

 

"Vybavuji si, jak Radek přijel s něčím obřím v kufru auta. Neměl jsem tušení, co to je. Vysvětlil mi, že jde o krbovou vložku − po obezdění budoucí krb v jeho novém domě," vzpomíná třiatřicetiletý Huml. "Koupil jsem ji tehdy v polském hobbymarketu. Za polovinu toho, co si za ni chtěla naúčtovat firma, která mi dům stavěla. Cenový rozdíl mi přišel hodně zajímavý. Přesvědčil jsem Martina, že bychom krbové vložky mohli zkusit dovážet," dodává Šuda.

Pár dní nato zamířili do 300 kilometrů vzdáleného Krakova, kde sídlil jejich dovozce z Francie. Přestože měli nulové zkušenosti s obchodem, dojednali se šéfem polské firmy obchodní zastoupení pro český trh. "Byl to taky bývalý taxikář a možná právě proto nám fandil, i když jsme do té doby neprodali ani šroubek," vypráví Huml a doplňuje, že v začátcích u něj brali zboží doslova po kusech. To se změnilo až ve chvíli, kdy se jim podařilo dostat mezi dodavatele řetězce OBI. Z "vedlejšáku" se stal byznys s obratem v desítkách milionů korun.

Jen u obchodu ale nezůstali. Od roku 2009 krbové vložky a kamna i sami vyrábějí. Letos jich zhotoví kolem 5500, z toho více než třetinu prodají do zahraničí. Ohnivou atmosféru a zvuk praskajícího dřeva v českých kamnech si proto vychutnávají nejen Evropané, ale třeba i Australané, Novozélanďané nebo Jihokorejci, které zaujal hlavně design.

"Dnešní kamna musí nejen dobře topit, ale i skvěle vypadat," říká jejich hlavní technický inovátor Šuda, který se dodatečně vyučil kamnářem. Na v pořadí páté produktové řadě Famingo Deluxe spolupracoval se studentem UMPRUM Tomášem Polákem. Jejich společné dílo získalo cenu Excelentní studentský design roku 2015. HS Flamingo představilo kamna řady Deluxe letos v květnu a jen za první měsíc jich i mimo sezonu prodalo na pět desítek.

I díky prodejnímu úspěchu nové řady by letos poprvé mohla firma pokořit hranici stamilionového obratu a pustit se do oprav zatím chátrající budovy výroby. Po kompletní rekonstrukci sídla a showroomu půjde už o druhý velký investiční záměr, který bude firmu stát desítky milionů.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru