V lednu se brainstorming v marketingovém oddělení hnutí ANO musel zvrhnout v pořádný mejdan. Jinak si lze těžko vysvětlit vznik rozměrné cedule s nápisem "EET = levnější pivo", se kterou pak pózoval Andrej Babiš před ministerstvem financí, a dokonce s ní pobíhal po Poslanecké sněmovně. Smyslem celého, dojem jisté podroušenosti budícího představení bylo přesvědčit občany, že v hospodách napojených na Babišův zázračný elektronický evidenční systém tržeb budou popíjet levněji, protože ministr zároveň prosadí nižší DPH na točené pivo.

Byla to samozřejmě hloupost hned ve třech ohledech. Za prvé snížení DPH automaticky neznamená zlevnění čehokoli, ukazuje to řada příkladů z minulosti. Obchodníci si vždy raději zvednou marže. Za druhé, i kdyby ke snížení ceny skutečně mělo dojít, proč vlastně ještě zlevňovat pivo v zemi, kde je problémem spíš extenzivní alkoholismus a kde je v hospodách pivo už teď zpravidla levnější než nejlevnější nealko? A za třetí, světovým trendem je snižovat spíše daně přímé než nepřímé, je to pro ekonomiku zdravější. Je proto dobře, že Sobotka s Bělobrádkem Babišovi objasnili, že takto ne. Orosený pivní půllitr by se vyjímal v nejnižší sazbě DPH vedle léků a nenahraditelné dětské výživy i na české poměry poněkud nepatřičně.

Zbývá vám ještě 50 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se