Není vůbec nepravděpodobné, že tento článek budete číst na svém telefonu. Stále totiž stoupá počet lidí, u kterých ranní rituál v podobě listování novinami nahradilo proklikávání facebookových odkazů. Vývoj shrnul obrázek, který k autorovi tohoto komentáře doputoval jak jinak než přes Facebook. Znázorňuje, jak se postupně prodlužuje čas strávený na WC, pokud máte v ruce mobil, mobil s internetem a mobil s internetem připojený do zásuvky. I z vlastní zkušenosti jste nejspíš už odvodili, že špička této sítě má dva vrcholy, brzy ráno a pozdě večer. Má to svou logiku: mnoho lidí se nechává budit mobilem, a když už ho vezmou do ruky, neodolají, aby se nepodívali na to, co sdíleli jejich kamarádi. Facebook se pak různými triky snaží uživatele přes den co nejdéle udržet ve svých aplikacích. Umožnil jim, aby si spolu povídali, usnadnil zveřejňování fotek a natáčení videa, a aby mu neutíkali jinam, zrychlil i načítání zpravodajských článků. Sjíždění novinek od kamarádů se pak znovu opakuje pozdě večer před usnutím jako poslední aktivita před odložením mobilu na noční stolek.

Ze čtyř milionů českých uživatelů jich většina chodí na Facebook právě přes telefon. Výzkumy potvrzují, že je pro ně důležitým zdrojem zpráv o světě. Ale nic není zadarmo a v tomto případě uživatelé platí vědomým i mimoděčným poskytováním různých dat o sobě, která v sobě jejich chytré zařízení ukládá a na sociální síti se postupně skládají do reklamně zajímavého profilu. Marketingový byznys představuje hlavní důvod, proč obři mediálního průmyslu postupně skupují populární aplikace.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru