Zatím jezdí na Slovensku pouhých 300 aut s elektrickým pohonem. Přesto má země ucelenou síť dobíjecích stanic. Tamní společnost Greenway ji zprovoznila na začátku loňského roku jako svou investici do budoucnosti. 

„Postavit a provozovat takovou síť by samozřejmě pro 300 elektromobilů nemělo smysl. Ale počítáme s tím, že trh s elektromobily rychle poroste,“ je přesvědčen jednatel společnosti Peter Badík. 

Na slovenských silnicích je v současnosti bezmála dvacítka dobíjecích stanic se značkou Greenway. Jejich hlavní výhodou je, že jsou součástí inteligentní sítě. Za letošní rok se v ní nabíjelo zhruba šesttisíckrát, kapacita je ale mnohonásobně vyšší. A v budoucnu ještě poroste v závislosti na dalším rozvoji elektromobility. „V Nizozemsku dnes mají čtyři tisíce dobíjecích stanic,“ srovnává zatím nesrovnatelné Peter Badík. 

„Logistické společnosti dobíjejí vozy hlavně ve svých garážích. Ale majitelé osobních elektromobilů neměli moc možností, kde si auta po cestě dobít. Soukromě si vůz na elektrický pohon pořizovali jedině nadšenci, protože bez sítě dobíjecích stanic se s ním dalo jezdit jen kolem domu. Síť stanic nikdo nezačal budovat, protože elektromobilů bylo málo. A protože si je lidé zatím málo kupují, když si je nemají kde dobít, málo se jich vyrábí. A tím pádem jsou drahé. Vyšší pořizovací cenu ale rychle srovnají náklady na provoz, které jsou v ideálním případě 50 korun na sto kilometrů. Zhruba před třemi lety jsme se rozhodli přetnout ten bludný kruh, na který rozvoj elektromobility naráží,“ vysvětluje jednatel společnosti Greenway. 

Ceny nabíjení v síti Greenway

Program Zero

Fixní měsíční poplatek 0 eur

Sazba za 1 minutu nabíjení na rychlonabíjecích stanicích 0,50 eura

Program Optimal

Fixní měsíční poplatek 19 eur

Sazba za 1 minutu nabíjení na rychlonabíjecích stanicích 0,20 eura

Program Full

Fixní měsíční poplatek 69 eur

Sazba za 1 minutu nabíjení na rychlonabíjecích stanicích 0,10 eura

 

Společnost Greenway vznikla na Slovensku před pěti lety a jejím hlavním byznysem bylo dodávání komerčních elektromobilů logistickým společnostem. Trh má dnes nejen na Slovensku, ale také v západní Evropě, v Itálii, Beneluxu. Od letošního roku už se ale obchod s elektromobily vyčlenil a dnes ho obstarává společnost Voltia, která je, stejně jako Greenway, součástí nového holdingu Voltia. Celou síť vybudovala společnost Greenway v době jednoho měsíce, daleko delší byla příprava a poté začlenění stanic do inteligentního dopravního systému.

Podle Badíka není problém postavit dobíjecí stanici. Dnes už je ve vysoké kvalitě vyrábí mnoho firem, Greenway spolupracuje zhruba s pěti. Daleko náročnější je vytipování a příprava vhodných lokalit. K dobití elektromobilu na dobíjecí stanici stačí zhruba 20 minut. Ve srovnání s tankováním benzinu je to přesto o dost delší doba, proto musí být stanice například v obchodních centrech, u restaurací nebo u velkých benzinových pump, aby měl řidič po tu dobu co dělat. Lokality musí být také bezpečné, strávit například v noci téměř půl hodiny v průmyslovém areálu by se celkem pochopitelně nikomu nechtělo.

Síť netvoří jen samotné dobíjecí stanice. Řidiči mají s Greenwayem přístup k mobilní aplikaci, která jim ukáže, že stanice je v provozu, zobrazí jim tu nejbližší. Sítě by navíc měly komunikovat vzájemně, například ta slovenská navazuje na rakouský Smatrics, kde si řidič dobije elektromobil se slovenskou kartou. Ještě loni bylo dobíjení v síti Greenway zdarma. Firma službu zpoplatnila až ve chvíli, kdy byla skutečně vyladěna. Ani tak příjmy zatím nemohou pokrýt náklady na provoz sítě. S tím ale firma od počátku počítala. „V ceně není jen odebraná energie, to je zanedbatelný náklad. Započítat do ní musíme hlavně provoz sítě, její obsluhu, kterou zajišťujeme centrálně. Zatím se síť ekonomicky přesto nevyplácí, ale je to naše investice do budoucnosti,“ zdůrazňuje jednatel Badík.