Dlouhých čtrnáct dní jsme "žili Riem". Sugeroval to televizní slogan upozorňující na vysílání z letní olympiády v Brazílii. Už několik týdnů předtím ale bylo v upoutávkách jasné, o co půjde. Moderní sportovní žurnalistika se z původního výsledkového servisu a předávání zpráv o úspěších sportovců dávno změnila v inscenovanou zábavu, která podobně jako jiné mediální vrstvy přináší především intenzifikovanou emoci.

Sestřihy z minulé olympiády, které Česká televize vysílala jako ochutnávku toho, co nás v Riu de Janeiru čeká, byly koncipovány coby emocionální show. Podbarvení hudbou i výběr záběrů směřovaly k vytvoření extatické, až erotické atmosféry, která člověka musí přitáhnout k obrazovce.

Zejména v českém prostředí tak už dávno vznikl specifický žánr "sportovní videoklip": sestřih toho nejlepšího podbarvený výraznou dynamickou hudbou, která z často nudného a upracovaného sportu vytvoří spektákl moderních gladiátorů, jehož význam díky tomuto zvětšení překračuje pouhý rámec sportu.

Tendence udělat ze všeho za každou cenu show je v moderních společnostech všeobecná, ale nikde není tak snadno a dobře viditelná jako při televizním inscenování sportu, v němž se krásně prolínají všechny podstatné souvislosti tohoto procesu spektakularizace: emoce, vytváření iluzivního obrazu světa, peníze.

Politizace a komercionalizace sportovní zábavy jsou tak i kvůli kampaňovité podobě patrné už na první pohled, a nikdo tudíž nemusí pochybovat o tom, že žijeme v krásné zdravé době kapitalistického užívání volného času a peněz, v němž sport propojený s byznysovou podporou hraje jednu z klíčových rolí "řízené relaxace", která vytváří specifickou oblast působení biomoci.

Reportér: sportovec svého druhu

Divadelní inscenování sportu provádějí všechny televize světa, ale Česká televize je v tomto směru v poslední době kreativní možná až nadmíru, jak se ukázalo právě v Riu. Při sledování přenosů v německých či rakouských televizích prakticky nenarazíme na výstupy ve stylu "making of…", kde reportér subjektivizovanou kamerou předvádí, jak se sprchuje, balí, jede autem, přichází na sportoviště a začíná komentovat a jak je to všechno takové báječné.

Česká televize se ve stylu "making of…" vyžívala, pohříchu zjevně i proto, že sponzorem pořadu byl výrobce příslušné kamery, kterou se natáčí, takže komerce a zábava vytvářejí nový druh životně důležitého propojení, jež by se dalo nejlépe vyjádřit spojením "vzájemná spolupráce na udržení sledovanosti".

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru