Volební kampaň startuje. Opět se pojede podle marketingových zásad, politici budou sami sebe na billboardech a při předváděcích akcích nabízet jako zboží. Není to nic převratného, ale stojí za povšimnutí jedna pozoruhodnost: přestože politika dávno jede podle byznysové logiky, na rozdíl od normálního byznysu se na ni nevztahují v podstatě žádné regulace. Když chcete prodávat jogurt, zavalí vás předpisy a nařízení, takže si to dvakrát rozmyslíte. Když někdo chce podnikat v segmentu politiky, nemusí si s ničím dělat hlavu − ví, že si může beztrestně dovolit úplně všechno.

Srovnání podmínek běžného a politického byznysu začněme od výroby. Ve standardních firmách jsou výrobní postupy důkladně kontrolovány. Kdo se chce prosadit na trhu, musí splňovat normy ISO, prokazující mimo jiné kvalitu řízení. V politice naproti tomu certifikátu netřeba. Takže zatímco normální firma zaměstnává ve vlastním zájmu experty s odpovídající kvalifikací, firma politická může v klidu najmout na tvorbu zákonů lidi, jejichž kvalifikací je například skok přes Taxisův příkop nebo hra na saxofon. Kvalita výstupu je pak nasnadě.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se