Na začátku loňského roku se ředitel Tomáš Kratochvíl nechal slyšet, že s novými majiteli může brněnská překladatelská firma Moravia IT dosáhnout tržeb na hranici půl miliardy dolarů. Ve společnosti tehdy získal majoritní podíl americký fond Clarion Capital Partners, který měl pro rychlou expanzi poskytnout kapitál.

A Moravia IT skutečně rychle roste. V prvním roce s americkými vlastníky vystřelily její tržby o 34 procent na více než 134 milionů dolarů (přes 3,2 miliardy korun). Zisk před zdaněním a odpisy (EBITDA) činil přes 22 milionů dolarů. Letos podle výsledků za první pololetí stoupne její obrat téměř o další pětinu. Tím se společnost zařadí na globálním trhu mezi tři největší v oblasti překladu a lokalizace softwarů.

Pro srovnání: tržby vůbec největšího hráče na světě − amerického Lionbridge − loni dosáhly 560 milionů dolarů (skoro 13,5 miliardy korun) a podle všeho porostou i letos. Celý trh má v dolarech hodnotu asi čtyřiceti miliard.

Zaměřeno na lídry

"Rychlý růst je pro nás logicky rok od roku těžší, takže trochu zpomalujeme. V dalších letech ale chceme dál zvyšovat obrat o 15 až 20 procent," říká Kratochvíl s tím, že jde o reálný cíl. "Pracujeme pro velké firmy, které v poslední době nepřetržitě rostou. Jdeme nahoru s nimi," podotýká.

Moravii IT se daří rozvíjet její klíčový byznys − překladatelské služby pro technologické společnosti. Ty tvoří dohromady asi tři čtvrtiny příjmů společnosti.

Infografika

Mezi její zákazníky patří třeba IBM, Oracle nebo Microsoft. Stojí třeba za překladem operačního systému Windows do více než stovky jazykových mutací. Většinu dalších klientů firma kvůli smluvním dodatkům jmenovat nemůže. Jde ale o globální lídry ve svých oborech.

"Své služby poskytujeme například jedné velké sociální síti, internetové televizi nebo globálnímu e-shopu. Kromě toho pracujeme třeba i pro výrobce hraček nebo kavárenský řetězec," pokračuje Kratochvíl.

Právě spektrum klientů generální ředitel Moravie označuje za jedno z hlavních kritérií úspěchu. "Když váš byznys stojí na službách, je strašně důležité, komu je dodáváte," vysvětluje. "Před několika lety jsme si proto řekli, že chceme pracovat pro společnosti s potenciálem dominovat trhu. Takže to, že jsme v našem oboru dodavatelem Microsoftu, není náhoda."

Kromě samotného překládání se Moravia IT věnuje testování softwarů a lokalizaci čili přizpůsobování produktů pro konkrétní trhy podle zvyklostí a potřeb tamních zákazníků.

V posledních letech začala společnost investovat okolo čtyř milionů dolarů ročně (asi 100 milionů korun) také do vývoje vlastních softwarů pro automatické překládání. V Brně a Argentině kvůli tomu sestavila tým 80 programátorů. Nové programy ale neprodává, některé pouze nabízí jako doplňkovou službu zákazníkům, zbylé slouží zaměstnancům pro zjednodušení práce.

Firma chystá nové nákupy

Růst Moravie IT mají urychlit rovněž nové akvizice. V současnosti její vedení konkrétně jedná o převzetí dvou menších zahraničních společností s obratem v řádech milionů dolarů.

Při zvažování nových investic se také nejvíce projevují noví majitelé. "Lidé z Clarionu nám hodně pomáhají. V oblasti akvizic mají výrazně lepší zkušenosti než předchozí vlastníci, což je logické," popisuje Kratochvíl, podle něhož se američtí manažeři příliš nezajímají o běžný provoz firmy. Řeší hlavně investice a obchodní strategii.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Mezi největší změny, které vedení fondu v brněnské společnosti provedlo, patří přechod na účetní systém GAAP. Ten je běžný mezi velkými korporacemi v USA a rovněž potřebný pro uvedení na tamní burzu. Že by se ale Moravia IT chystala v nejbližší době vstoupit na Wall Street, Kratochvíl odmítá. "Do budoucna je to pro vlastníky určitě možnost, jak svou investici zhodnotit. Ale pro nejbližší roky to není aktuální," dodává.

Moravii IT založili na začátku 90. let manželé Eva a Rudolf Forstingerovi. Původně šlo o ryze překladatelskou agenturu. Kromě fondu Clarion má ve firmě stále menšinový podíl dcera zakladatelů Kateřina a velmi malou část akcií vlastní i vrcholový management.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru