Jak hodnotíte poměr incoming a outcoming mobilit u studentů/pedagogů v ČR? A jaký očekáváte vývoj internacionalizace na českých vysokých školách?

Vývoj tohoto poměru je velmi příznivý. Co se týče studentů a programu Erasmus+, stále platí, že více studentů českých institucí terciárního vzdělávání vyjíždí na zahraniční studijní a pracovní pobyty, než přijíždí zahraničních studentů k nám, ale tento poměr se vyrovnává. Podobně příznivý trend vidíme u mobility pracovníků vysokých škol.

Jak je v tomto směru nastavena česká legislativa a kde jsou "rezervy"?

Co se týče mobility mezi zeměmi EU, je systém nastaven velmi dobře a funguje bezproblémově. V současné době je mobilita studentů ve srovnání mezi zeměmi EU v ČR na velmi solidní úrovni. Většímu počtu zahraničních studentů ze zemí mimo EU na českých vysokých školách však bohužel naše legislativa a zejména aplikační praxe rozhodně nepomáhá. To se týká zejména vízové praxe ve vztahu k třetím zemím a velmi komplikovaného systému nostrifikací zahraničního středoškolského vzdělání.

Jaké možnosti a vzdělávací programy v rámci EU studentům nabízíte?

ŠKODA AUTO Vysoká škola má dnes kolem 40 partnerských univerzit nejenom v EU, ale i v USA, Rusku a Číně. Na tyto vysoké školy vyjíždí ročně desítky studentů. Vedle toho nabízíme velmi atraktivní možnost strávit semestr či dva na praxi v některé z našich zahraničních partnerských společností. Nejoblíbenější mezi studenty je britská automobilka Bentley, kam každoročně zamíří asi 15 našich studentů. Další pak jezdí do jiných podniků skupiny Volkswagen v Německu, Británii, Irsku nebo v Číně. Ročně absolvuje zahraniční studijní nebo pracovní pobyt kolem 80 až 100 studentů, přičemž do prvního ročníku bakalářského studia k nám přichází zpravidla kolem 350 studentů. Z těchto čísel je vidět, že šanci vyjet do zahraničí, i opakovaně, má u nás každý.

Jak vnímáte problematiku s uznáváním zkoušek na domovské univerzitě, resp. ECTS?

Náš kreditový systém plně odpovídá standardu ECTS a stejně je tomu na převážné většině našich partnerských vysokých škol. S uznáváním kreditů ze zahraničí z našich partnerských škol tak nejsou žádné problémy.

Jaký je zájem o mezinárodní studijní programy v podobě joint nebo double degrees?

Zájem je poměrně značný, tyto studijní programy jsou však určeny nejlepším studentům, takže nejde o desítky studentů ročně, ale o jednotlivce. Double degree programy máme nyní akreditované ve spolupráci s univerzitami ve Steyru v Rakousku a v Seinäjoki ve Finsku. Studenti těchto programů absolvují jeden nebo dva semestry na těchto vysokých školách, přičemž obsahově je jejich studium na těchto školách stejné, jako kdyby studovali u nás. Po úspěšném ukončení studia pak dostanou dva bakalářské nebo magisterské diplomy - z naší vysoké školy i z partnerské školy, kde absolvovali část studia. Je to tedy princip "buy one get two" - jedno studium vede k dvěma diplomům. Nemusím myslím zdůrazňovat, že zaměstnavatelé si takto kvalifikovaných absolventů vysoce cení.

Realizujete nějaké vzdělávací projekty, studijní aktivity či pracovní stáže v zemích mimo EU?

Ano, slouží nám k tomu bilaterální smlouvy s Lehigh University v Pensylvánii a s univerzitami v Šanghaji, Ta-lienu a Čcheng-tu v Číně. Studenti na tyto univerzity jezdí jednak v rámci letních škol (to je případ Lehigh University), jednak na běžné výměnné studijní pobyty, které jsou případně spojené s praxí (to je případ univerzity Tongji v Šanghaji). Tyto zahraniční pobyty jsou samozřejmě pro studenty vysoce přínosné a není divu, že je o ně obrovský zájem.

Působí na ŠKODA AUTO Vysoké škole zahraniční externisté (pedagogové)? V čem vidíte hlavní přínos?

Naše škola už řadu let umožňuje studentům absolvovat některé předměty formou mimosemestrální blokové výuky. Ta probíhá dvakrát ročně, v únoru a v září, a tyto předměty přijíždějí učit kolegové z partnerských škol. Bloková výuka samozřejmě probíhá v angličtině. Přínos těchto kurzů je mnohostranný - od odborného obsahu po jazykový trénink. Tady je třeba poznamenat, že použití angličtiny se není třeba na naší škole bát - naše jazyková výuka je velmi intenzivní a dobře anglicky naučíme každého, i když třeba na střední škole nedostal potřebné základy.

rkp

Doc. Pavel Mertlík

je předním českým ekonomem a dlouholetým vysokoškolským pedagogem. V letech 1998-2001 zastával funkci místopředsedy vlády České republiky a od roku 1999 i ministra financí. Po odchodu z vlády působil jedenáct let jako hlavní ekonom Raiffeisenbank. V oblasti vědecké a pedagogické se specializuje na obory mikroekonomie, makroekonomie, institucionální ekonomie, hospodářské politiky či dějiny ekonomických teorií. Od roku 2015 působí jako rektor ŠKODA AUTO Vysoké školy.

Foto: Shutterstock, archiv redakce