Stačil jeden naštvaný puntičkář a České dráhy po jeho udání dostaly další ze série pokut. Tentokrát to ale není za neprůhledný nákup vlaků nebo pronájem lokomotiv jako v minulosti. Po nespokojencově stížnosti musí dráhy zaplatit 150 tisíc korun za to, že cestujícím nepodávají dostatečně precizní informace o cenách jízdného.

Sankci, která by už nyní mohla podle železničářů kandidovat na absurditu roku, udělili finanční úředníci. Tvrdí, že dráhy porušují zákon o cenách, když na dvou tisícovkách malých stanic bez pokladny nevyvěšují kompletní ceníky jízdného. Pasažér tak například na zastávce uprostřed šumavských lesů nezjistí, kolik ho bude stát cesta do Ostravy. Zeptat se může až průvodčího ve vlaku, to už je ale na rozhodování pozdě, protože nástupem do vagonu
uzavřel smlouvu o přepravě a musí za jízdu zaplatit, i kdyby s cenou nesouhlasil.

"Cestující na neobsazených zastávkách údajně nejsou před uzavřením přepravní smlouvy informováni o výši jízdného," vysvětlil mluvčí Českých drah Radek Joklík, co přesně vadí úředníkům.

Pokuty pro ČD

270 milionů za náklady

Více než čtvrtmiliardové pokutě od antimonopolního úřadu z roku 2008 za zneužití dominantního postavení v nákladní dopravě
dráhy unikly.

Soud rozhodnutí úřadu loni zrušil.

25 milionů za railjety

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže udělil v roce 2014 drahám dosud největší pokutu za porušení zakázkového zákona: 25 milionů korun.

Zjednodušeně za to, že dráhy nakoupily bez soutěže sedm
vlakových souprav za 2,7
miliardy korun od
společnosti Siemens.

Sankci ovšem letos soudy zrušily.

Milion za lokomotivy

Antimonopolní úřad zatím letos u soudu neobhájil ani předloňskou milionovou pokutu za pronájem lokomotiv Taurus, které railjety na kolejích táhnou a ČD si je pronajímají od rakouských
drah.

Případem se bude zabývat Nejvyšší správní soud.

100 tisíc za wi-fi

A ještě jednou railjety: 100 tisíc korun pokuty dostaly dráhy letos na jaře za chyby při vybavení vlaků wi-fi technologií. Vybraly firmu, která nesplnila kvalifikaci.

Proti této pokutě se dráhy neodvolaly a přijaly ji.

  

150 tisíc

korun musí zaplatit České dráhy za chybějící ceníky na zastávkách. Rozhodnutí zatím není pravomocné, dráhy se odvolaly.

Pokuta není pravomocná, dráhy se proti ní odvolaly a finanční úřad konečné slovo neřekl.

"Odhadujeme, že rozhodnuto bude přibližně do měsíce," sdělila Linda Paterová z Generálního finančního ředitelství, které spadá pod ministra financí Andreje Babiše z hnutí ANO.

Neobvyklá kauza, na niž upozornily koncem loňského roku Hospodářské noviny, zajímá i další státy Evropské unie, kde podrobné ceníky stejným způsobem scházejí.

Podle Mezinárodního železničního přepravního výboru je rozhodnutí českých úředníků v rozporu s evropským právem, oficiální stanovisko však Brusel zatím nevydal.

Dráhy se hájí tím, že s cenou jízdenky se cestující může dopředu seznámit i na vesnických zastávkách. Kromě rady od průvodčího není problém najít si v době chytrých telefonů potřebné údaje i na webových stránkách národního
dopravce.

"Jízdné navíc v souladu se zákonem o drahách předem zveřejňujeme formou tarifu v přepravním a tarifním věstníku, kde se s ním každý cestující může rovněž seznámit," přidává další možnost mluvčí drah Joklík s tím, že tato pravidla má kontrolovat drážní úřad, a nikoliv cenoví
auditoři.

Joklík také podotkl, že během 25 let účinnosti zákona o cenách si kontroloři postupu Českých
drah nevšímali a nepovažovali ho za protizákonný.

"Přitom byl postup dopravce všeobecně známý a vyplýval z vyhlášky o přepravním řádu a z přepravních podmínek," řekl Joklík.

Náprava chybějících ceníků by navíc mohla způsobit zdražování jízdného.

Pokud by měly dráhy na každé nástupiště v lese či na poli umístit podrobné ceny jízd včetně slev, musely by obrovské množství informací vtěsnat na velkoplošné tabule či do objemných knih.

Takové řešení by bylo drahé. Peníze by přepravci mohli chtít od cestujících nebo krajů a měst, jež si přepravu lidí objednávají.

České dráhy tvrdí, že se problém týká i dalších firem − jde o železniční a autobusové dopravce, kterým chybí ceníky na neobsazených zastávkách. Například konkurenční společnost Arriva ale prohlašuje, že si dává pozor, aby zákon plnila. Ceník, například v podobě map s tarifními pásmy, vystaví buď rovnou na zastávkách, nebo v autobusech na zřetelném místě.

"V Moravskoslezském kraji máme u všech linek uveden tarif na předních dveřích autobusu, aby byl pro cestující viditelný ještě před nástupem do vozidla a před zakoupením jízdenky," řekl už dříve firemní mluvčí Ivo Novotný.

Cestující se tak ještě před započetím jízdy dozví, za kolik pojede, a může vše zvážit. Pokud by s cenou nesouhlasil, smí stojící vozidlo zase opustit.

Související