Nepovedenou dovolenou lze jako každé jiné zboží reklamovat. Kuriózních stížností na cestovní kanceláře, při nichž Čechům vadily velké vlny v moři nebo malé vzdálenosti mezi lehátky na pláži, ale ubylo. Někteří lidé si přesto dál stěžují na případy, kdy jim údajné pochybení cestovní kanceláře způsobilo "ztrátu radosti z dovolené".

Není divu. Pokud by k něčemu takovému skutečně došlo, může podle platné legislativy hodnota vyčíslené škody v některých případech přesáhnout i cenu zájezdu. Stává se to ovšem jen málokdy.

"Podle nového občanského zákoníku má od roku 2014 zákazník nárok na náhradu škody za 'újmu při narušení dovolené', především když byl zájezd zmařen nebo podstatně zkrácen. Ale jen pokud cestovní kancelář porušila svou smluvní povinnost," vysvětluje výkonná ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) Kateřina Petříčková.

Loňský průzkum AČCKA ukazuje, že se podíl reklamovaných zájezdů vůči jejich celkovému počtu snížil z předloňských 0,8 na 0,6 procenta v roce 2015. Průzkum navíc podle Petříčkové dokazuje, že je 70 procent podaných reklamací neoprávněných.

"Příčinou jsou zpravidla velká očekávání, neznalosti a nezkušenost klientů s danou destinací a s cestováním. Turisté si například koupili ubytování v tříhvězdičkovém hotelu, očekávají ale, že jim budou poskytovány služby jako v hotelu se čtyřmi nebo pěti hvězdičkami. Nebo jim vadí pomalá wi-fi zdarma, placení parkovného nebo fronty na dálnicích, když cestují na dovolenou v pátek večer. Předmětem reklamace bývají i časy odletů, které jsou však v kompetenci letecké společnosti a cestovní kanceláře je nemohou ovlivnit. Ve smluvních podmínkách proto uvádějí, že je první a poslední den zájezdu určen k přepravě do destinace nebo zpět domů," dodala Petříčková.

Oprávněné reklamace se nejvíce týkají nefunkční klimatizace v pokoji či autobuse, absence objednaného balkonu na pokoji, nedostatečně uklizeného pokoje, neochotného delegáta nebo náhrad stravování, tedy špatné kvality balíčků, které klient dostane na cestu.

"Pokud není klient spokojen s vyřízením reklamace, může se obrátit na naši asociaci. Ta posoudí, zda členská cestovní kancelář dodržela zákonný postup, a poradí klientovi, co dělat. Asociace nerozhoduje spor klienta a cestovní kanceláře. Měl by proto oslovit Českou obchodní inspekci, která je pověřena mimosoudním řešením spotřebitelských sporů," dodala Petříčková.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru