Nepovedenou dovolenou lze jako každé jiné zboží reklamovat. Kuriózních stížností na cestovní kanceláře, při nichž Čechům vadily velké vlny v moři nebo malé vzdálenosti mezi lehátky na pláži, ale ubylo. Někteří lidé si přesto dál stěžují na případy, kdy jim údajné pochybení cestovní kanceláře způsobilo "ztrátu radosti z dovolené".

Není divu. Pokud by k něčemu takovému skutečně došlo, může podle platné legislativy hodnota vyčíslené škody v některých případech přesáhnout i cenu zájezdu. Stává se to ovšem jen málokdy.

"Podle nového občanského zákoníku má od roku 2014 zákazník nárok na náhradu škody za 'újmu při narušení dovolené', především když byl zájezd zmařen nebo podstatně zkrácen. Ale jen pokud cestovní kancelář porušila svou smluvní povinnost," vysvětluje výkonná ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) Kateřina Petříčková.

Loňský průzkum AČCKA ukazuje, že se podíl reklamovaných zájezdů vůči jejich celkovému počtu snížil z předloňských 0,8 na 0,6 procenta v roce 2015. Průzkum navíc podle Petříčkové dokazuje, že je 70 procent podaných reklamací neoprávněných.

"Příčinou jsou zpravidla velká očekávání, neznalosti a nezkušenost klientů s danou destinací a s cestováním. Turisté si například koupili ubytování v tříhvězdičkovém hotelu, očekávají ale, že jim budou poskytovány služby jako v hotelu se čtyřmi nebo pěti hvězdičkami. Nebo jim vadí pomalá wi-fi zdarma, placení parkovného nebo fronty na dálnicích, když cestují na dovolenou v pátek večer. Předmětem reklamace bývají i časy odletů, které jsou však v kompetenci letecké společnosti a cestovní kanceláře je nemohou ovlivnit. Ve smluvních podmínkách proto uvádějí, že je první a poslední den zájezdu určen k přepravě do destinace nebo zpět domů," dodala Petříčková.

Oprávněné reklamace se nejvíce týkají nefunkční klimatizace v pokoji či autobuse, absence objednaného balkonu na pokoji, nedostatečně uklizeného pokoje, neochotného delegáta nebo náhrad stravování, tedy špatné kvality balíčků, které klient dostane na cestu.

"Pokud není klient spokojen s vyřízením reklamace, může se obrátit na naši asociaci. Ta posoudí, zda členská cestovní kancelář dodržela zákonný postup, a poradí klientovi, co dělat. Asociace nerozhoduje spor klienta a cestovní kanceláře. Měl by proto oslovit Českou obchodní inspekci, která je pověřena mimosoudním řešením spotřebitelských sporů," dodala Petříčková.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru