Během diskuse o moci obrazů v rámci Noci filozofie ve Veletržním paláci padla důležitá, leč nezodpovězená otázka: co vlastně sdílíme, když jsme napojeni na informační síť? Sdílíme informace, data, emoce, nebo sdílíme sami sebe? Provizorní odpovědí, kterou nikdo z přítomných filozofů nevyslovil, která se ale nabízela, je, že sdílíme sebeobraz. Své vlastní odrazy, z nichž máme často radost, protože v nich cítíme svou existenci někdy dokonce více než ve skutečném životě. Sebezrcadlení se tak stává zdrojem endorfinů, hormonů radosti, z nichž roste pocit životního štěstí. I proto se sdílení stalo životní potřebou milionů lidí, z nichž několik procent už trpí regulérní závislostí. Nikoli závislostí na technologiích, nýbrž na produkci endorfinů, které jejich využívání pomáhá vyvolat.

"V našem elektronickém věku sledujeme, jak jsme stále víc a víc překládáni do formy informace," popisuje jiný ohled téhož procesu klasik a zakladatel jednoho z hlavních diskurzů mediálních studií Marshall McLuhan, "posouváme se tak k technologické extenzi vědomí." Důsledkem tohoto pohybu, který přesně vyplňuje McLuhanovu tezi, je, že "vytváříme nástroje, které pak vytvářejí nás", dochází k tříštění já, jež má v moderní společnosti už beztak tisíce problémů udržet se pohromadě. A protože technologie jsou s námi prakticky všude a bereme si je i do postele a na dovolenou, vzniká regulérní problém, kde jsme to ještě my a kdy už jen roztříštěné, v prostoru rozsypané informace.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru