V Jihomoravském inovačním centru dospívá další úspěšná firma. Brněnský akcelerátor, ze kterého se k miliardovým tržbám odrazil třeba internetový vyhledávač letenek Kiwi (dříve SkyPicker), začíná pomalu přerůstat vývojář lokalizačních systémů Sewio Networks. Firma se na začátku léta poprvé dostala do provozního zisku. Povedlo se jí to jen dva a půl roku po jejím vzniku. Letos už majitelé Lubomír Mráz a Milan Šimek plánují, že utrží okolo jedenácti milionů korun, tedy zhruba čtyřnásobek toho, co loni.

"Za první pololetí jsme přesáhli hranici pěti milionů, čili se nám cíl daří naplňovat," říká jeden z "rodičů" Sewia Šimek. Příští rok podle něj bude firma atakovat hranici 20 milionů a v dynamickém růstu má pokračovat i poté. Pomoct mají i plánované pobočky v USA a Německu.

Rozvoji společnosti výrazně prospěla téměř třicetimilionová investice z loňského září. Výměnou za čtvrtinový podíl ji tehdy zrealizoval brněnský kapitálový fond Y Soft Ventures.

11 milionů korun

by měly činit tržby Sewia za rok 2016. V prvním pololetí se firmě zatím plán dařilo naplnit, když utržila přes pět milionů korun.

1 milionů eur

investoval před rokem do firmy Sewio brněnský venture kapitálový fond Y Soft. V mladé společnosti za to získal čtvrtinový podíl.

Jádrem byznysu Sewia je zařízení schopné v reálném čase a s přesností na několik centimetrů sledovat pohyb lidí a strojů uvnitř budov. Slouží mu k tomu čipy vysílající nízkofrekvenční rádiové vlny a přijímače, jež je možné při minimálních nákladech nainstalovat na strop či sloupy. Získaná data následně analyzuje specializovaný software.

Celý systém brněnský start-up neprodává přímo, ale poskytuje ho prostředníkům, kteří platformu aplikují na míru jednotlivým zákazníkům. Nejdůležitějšími partnery jsou pro Sewio nyní Kodys Slovensko a italský specialista na retailový marketing Grottini.

"Soustředíme se na tři oblasti, v nichž lze náš systém využít: retail, sport a průmysl. Zatím žijeme z prvních dvou, protože v maloobchodu i sportu se jednotlivé zakázky realizují do měsíce. U výrobců to trvá násobně déle," popisuje Šimek.

V maloobchodu slouží platforma nejčastěji pro sledování chování zákazníků. Nejmenovaný provozovatel supermarketu v Německu například vybavil čipy od Sewia nákupní košíky, aby mohl sledovat, ke kterým regálům zákazníci nejčastěji míří. "Ve sportu zase zařízení pomáhá trenérům, kteří mají přehled, jak se jejich hráči pohybují," pokračuje Šimek.

Největší příležitost vidí ale spoluzakladatel Sewia v probíhající čtvrté průmyslové revoluci: "Průmysl 4.0 je o lokalizaci v reálném čase, internetu věcí, komunikaci a kooperaci. Přesně do těchto kritérií zapadá náš systém. Firmy potřebují vědět, kde a kdy se jim jednotlivé stroje a pracovníci v továrně pohybují. My pro to nabízíme univerzální a oproti konkurenci i levnou platformu."

Šimek s Mrázem proto uspořádali minulý týden pro potenciální zákazníky z průmyslu workshop, kde jim předváděli využití jejich systému v továrnách či skladech.

Na první velké průmyslové zakázce už v Sewiu pracují několik měsíců. Systém si u něj objednala jedna ze slovenských automobilek. Obchod ale stále není dotažený, a tak Šimek nemůže jmenovat, o jakou firmu jde. "Hodnota zakázky je v milionech korun," dodává pouze.