Majitel jednoho z největších inzertních webových portálů Bazoš.cz Radim Smička bojuje v posledních týdnech s počítačovým robotem, který u jeho klientů šikovně, ale podle právníků nelegálně propaguje konkurenční firmu. Sotva zákazník vloží na server inzerát se svým mobilním číslem, automat toto číslo okopíruje a obratem na něj pošle esemesku s doporučením, aby inzerent vyzkoušel zdarma obchodovat i na novém portálu s podobným názvem Bazomat.cz, který funguje od poloviny června. Pod SMS z neznámého čísla je podepsán jakýsi Honza.

"Vím, volaly mi desítky klientů. Vadí mi, že někdo takhle kontaktuje naše zákazníky. Firmu Bazomat.cz jsem sice oslovil s žádostí o vysvětlení, ale zůstala bez reakce," říká Radim Smička, jehož firma funguje na trhu třináct let. Několikrát už dokonce objevil i IP adresu, z níž si robot přicházel pro mobilní čísla zákazníků Bazoše a rozesílal na ně SMS s nabídkou inzerce u konkurence, jenže nepomohlo ani zablokování této adresy. "Robot pak přišel odjinud. Naprogramování trvá chvíli," dodává Smička a zvažuje, zda se bude soudit.

Spolumajitel rivala Bazomat.cz Petr Zapletal tvrdí, že se nováčkovi za první týdny provozu daří velmi dobře. Detaily a finty agresivní strategie své firmy k nalákání nových klientů však prý nezná. "Dělá nám to externí marketingová firma," říká Zapletal s tím, že popsané praktiky jsou pro něj novinkou.

Proč reklamní profesionálové, kterým Zapletal se svým společníkem zaplatili statisíce korun, využili i přímé oslovování klientů ­Bazoše.cz přes SMS od "Honzy", však není jasné. Není možné se jich na to ani zeptat − Zapletal odmítl prozradit název jejich firmy.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Podnikatel z Olomoucka tvrdí, že inzertní server je pro něj koníčkem, a o jeho chod se mu stará pětičlenný tým. Sám se věnuje jiným oborům: vlastní autobazary a desítky nemovitostí. "Každopádně nechceme nikoho naštvat. Nechám prověřit, zda neporušujeme zákon," dodal Zapletal.

Podle advokáta Antonína Janáka, který se specializuje na nekalou soutěž a autorské právo, však jde o jasný případ parazitování na pověsti zavedené firmy. "Nemůžete využívat informace z databáze jiné firmy k přímé konkurenční činnosti," tvrdí Janák. A nezáleží podle něj na tom, že inzerent zveřejnil na internetu své číslo sám a údaj byl dostupný komukoliv. Podle Janáka je vysoce pravděpodobné, že by majitel Bazoše.cz vysoudil odškodné.

Podle advokáta Petra Ostrouchova ale není jisté, zda by se prokázalo pojítko mezi Bazomat.cz a mobilním číslem, z něhož chodily SMS. "Mohou to mít dobře ošetřené, že se souvislost nikdy nedohledá," řekl Ostrouchov. Dodal, že se kauzou může zabývat i Úřad pro ochranu osobních údajů, protože firma využívá k podnikání telefonní čísla lidí, kteří k tomu nedali souhlas.

Přestože v posledních letech raketově roste počet sporů týkajících se internetu a nekalé soutěže, podobné případy, jako je tento, soudy běžně neřeší. "Zatím jsme nic takového neměli," potvrzuje Monika Vacková z Městského soudu v Praze, jejíž senát se na nekalou soutěž soustřeďuje.

Podle Vackové dosud převládaly spory, kdy si firmy například přetahují klienty tím, že v placené inzerci na internetu zneužívají ochranné známky. Firma si tak zařídí, že se ona nebo její výrobky objeví na internetu ve chvíli, kdy si zákazník zadá do vyhledávače název obchodního soupeře.