Doba dovolených připomíná dobu stěhování národů. Namísto krále hunské říše Attily, Biče Božího, je tady vystresovaný otec od rodiny s menší či větší nadváhou a černé oře nahradila aktuálně nejoblíbenější SUV, z nichž průběžně vypadávají ploutve, deky či dostatečné zásoby špaget mířících na italské pobřeží. Prostě všechno, co člověk při balení potřebuje jako naprosto nepostradatelné a co na dovolené použije až ve chvíli, kdy to bude za pomoci nereprodukovatelných výrazů cpát zase zpátky do auta na cestě zpět.

Neopominutelnou součástí rodinné dovolené je samozřejmě cesta. Vzpomínky na ni a na nutný návrat (bohužel pro nás se z dovolené vracet musíme, naštěstí pro místní se z dovolené vracet musíme) nás budou doprovázet po zbytek života. Nebo aspoň pár dalších týdnů či měsíců, než − po zapomenutí detailů z cesty − vyrazíme dobývat svět nebo aspoň chorvatské pobřeží znovu.

Pokud všechny cesty míří do Říma, pak všechny cesty z Česka by měly povinně začínat v Praze 6. Bez ohledu na různá stadia rozkopanosti českých silnic a dálnic pouze tato část vykazuje známky dlouhodobé systematické likvidace všech únikových cest. Vyvrcholila letos o prázdninách, kdy stotisícové čtvrti zůstal jediný výjezd, navíc regulovaný semaforem. Lze očekávat, že plánovaný ideál − tedy uzavření celé městské části a následné zhroucení ve stylu neutronové hvězdy − je už skutečně otázkou relativně krátké doby.

Nicméně Praha 6 je pouze příkladem toho, kterak lze silniční síť dovést k dokonalosti. Snaha o ni se jinak projevuje všude. Díky kvalitní přípravě a schopnosti plánovat výstavbu i opravu dopravní infrastruktury neexistuje jediný směr, kde by člověk po cestě za nevšedními zážitky nestrávil na několika metrech mnoho desítek minut až několik hodin.

Vůbec není nutné ujet tisíc kilometrů, aby si člověk užil frontu třeba u italských hranic u Brennerského průsmyku. Naprosto postačující je jakýkoliv směr z Prahy. Mnohahodinové fronty jsou ve směru na východ, na sever, na jih, kde pro jistotu je dálnice setrvale rozkouskovaná, i na západ.

Jediné na tom skutečně překvapuje − že ještě žádná zážitková cestovní kancelář nezařadila české dálnice mezi osmý div světově unikátních staveb.

Zatím jste si přečetli 30 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru