Evropská komise uvalila rekordní pokutu za vytváření kartelu. Evropští výrobci kamionů zaplatí celkem 2,9 miliardy eur (přes 78 miliard korun) pokutu za to, že zdržovali zavádění nových technologií na snížení emisí a dohodli se i na společném zvyšování cen. Novinářům to řekla eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.

Pokuta se netýká společnosti MAN, která věc oznámila. Dalším společnostem byla částka snížena, protože při vyšetřování spolupracovaly.

Kartel pokryl celý evropský trh

Na kartelu, tedy na porušování hospodářské soutěže za účelem vytěsnění konkurence a maximalizace zisku celého odvětví, se podílely společnosti MAN, DAF, Daimler, Iveco, Scania a Volvo, jehož součástí je i Renault Trucks. Zmíněných šest firem přitom pokrývá dohromady téměř sto procent evropského trhu.

2,9 miliardy eur

dosáhla výše rekordní pokuty, v přepočtu jde o více než 78 miliard korun

6 firem

bylo zapojeno do údajného kartelu. Společnosti MAN, DAF, Daimler, Iveco, Scania a Volvo dohromady ovládají téměř 100 procent evropského trhu.

"Všechny společnosti se na kartelu podílely přímo a během celé doby," píše se v dokumentech komise. Ta spustila vyšetřování na základě udání z firmy MAN, která teď díky tomu pokutě unikne. V roce 2011 podnikli evropští úředníci zátah ve zmíněných společnostech a Evropská komise spustila vyšetřování, které vedlo k obvinění všech hlavních výrobců kamionů v Evropě.

Komisi především udivilo, jak dlouho a systematicky společnosti spolupracovaly. Firmy se dohodly na časovém harmonogramu, podle kterého budou postupovat v zavádění nových technologií pro snižování emisí, především oxidu dusíku. Zároveň si určily, jakým tempem budou zavádění technologií promítat do vyšší ceny kamionů. Společnosti spolupracovaly 14 let, od roku 1997 do roku 2011.

Citlivá doba na švindly s emisemi

Obvinění z úmyslného zdržování opatření pro snižování emisí je v současnosti − po emisním skandálu Volkswagenu − ještě citlivější než před pěti lety, kdy komise vyšetřování spustila. Volkswagen, který vlastní mimo jiné i zmíněné výrobce nákladních vozů MAN a Scania, instaloval do osobních dieselových aut "šidítko", které upravovalo údaje o vypouštěných emisích.

Podvádění v této oblasti je choulostivé také proto, že oxid dusíku prokazatelně způsobuje dýchací problémy a poškozuje zdraví.

Kvůli rozsahu a délce trvání kartelu a citlivosti jeho dopadů bude komise nejspíše neoblomná. Dosud uložila největší pokutu ve výši 1,4 miliardy eur kartelu výrobců televizních a počítačových obrazovek v roce 2012. Vysoká se ale očekává také pokuta pro banky a instituce, které manipulovaly s mezibankovními úrokovými sazbami Libor a Euribor. Ta by mohla dosáhnout až necelých dvou miliard eur.

Hrozí další žaloby

K rekordní pokutě, kterou budou muset výrobci kamionů zaplatit, se mohou navíc přidat žaloby ze stran přepravních společností. Ty mohou firmy žalovat z umělého navyšování cen, za které musely kamiony nakupovat. Dopravních společností je přitom v Evropě kolem 600 tisíc a většina z nich jsou menší firmy.

%insert_attachment[59500990] priloha.html%

K nim se mohou přidat také organizace na ochranu životního prostředí. Ty se už na společnosti vyrábějící kamiony chystají delší dobu. Kromě úmyslně pomalejšího omezování emisí oxidu dusíku společnosti podezřívají ze zdržování zavádění nových technologií i pro snižování spotřeby pohonných hmot a také emisí oxidu uhličitého. Podle dat Evropské komise z roku 2014 efektivita spotřeby pohonných hmot kamionů a nákladních aut od poloviny devadesátých let stagnuje. Podle odhadu se množství oxidu uhličitého, které produkuje nákladní automobilová doprava, mezi lety 1990 a 2010 zvýšilo o 36 procent.