Pondělní 91. výročí vydání Hitlerova Mein Kampfu prošlo prakticky bez povšimnutí. Média se s vůdcovým Mým bojem vyrovnala už dříve, kdy na trh přicházelo nové vydání Hitlerova spisu v Německu. Mein Kampf se nově objevil i v českých a moravských zemích, také tady se stal bestsellerem, když se během prvních týdnů prodalo přes deset tisíc kusů.

V Německu byl interes ještě větší. Mein Kampf − tato ideologická příručka pro nacistickou převýchovu světa − měl v prvních sedmi rozhodujících týdnech na kontě 25 tisíc prodaných výtisků a byl na špici žebříčku časopisu Der Spiegel, který je na německém knižním trhu považován za určující. Jistě by se dalo říct, že mnoho lidí jen chtělo poznat, co se za mýtem Mein Kampf skrývá, konečně prozřít a poznat na vlastní oči, o co kráčí. Vysvětlení posedlosti Hitlerem tím ale nedostaneme, protože ta je širší a hlubší.

Na německém trhu je mnoho dalších knih s tématem Hitler a každý rok se rodí nové; nemine den, abyste na nějakém televizním kanálu nenaladili dokument, v němž se Hitler alespoň mihne. Hitler je mediálním magnetem − nositelem pozornosti a tím i sledovanosti, poslechovosti, čtenosti.

I v Česku řadu let funguje Hitler (a druhá světová válka) jako programová jistota. Když chce ČT2 udržet chvíli nadprůměrnou sledovanost, nasadí do programu několik dokumentárních sérií o Hitlerovi a má vystaráno. ČT2 se proto také říkalo "program Hitler". Četnost vysílaných pořadů s tímto tématem (Hitler a Mussolini, Speer a Hitler, Poslední tajemství třetí říše I., II., Kam zmizel Adolf Hitler?, Hitler a holokaust, Hitler, Stalin a já, Temné charisma Adolfa Hitlera apod.) i jejich nekonečná řada jsou opravdu fascinující. Hitler se pořád vrací, pořád zvláštním perverzním způsobem láká, svádí, přitahuje − Hitler je zkrátka mediální hvězda!

Zatím jste si přečetli 30 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru