Pondělní 91. výročí vydání Hitlerova Mein Kampfu prošlo prakticky bez povšimnutí. Média se s vůdcovým Mým bojem vyrovnala už dříve, kdy na trh přicházelo nové vydání Hitlerova spisu v Německu. Mein Kampf se nově objevil i v českých a moravských zemích, také tady se stal bestsellerem, když se během prvních týdnů prodalo přes deset tisíc kusů.

V Německu byl interes ještě větší. Mein Kampf − tato ideologická příručka pro nacistickou převýchovu světa − měl v prvních sedmi rozhodujících týdnech na kontě 25 tisíc prodaných výtisků a byl na špici žebříčku časopisu Der Spiegel, který je na německém knižním trhu považován za určující. Jistě by se dalo říct, že mnoho lidí jen chtělo poznat, co se za mýtem Mein Kampf skrývá, konečně prozřít a poznat na vlastní oči, o co kráčí. Vysvětlení posedlosti Hitlerem tím ale nedostaneme, protože ta je širší a hlubší.

Na německém trhu je mnoho dalších knih s tématem Hitler a každý rok se rodí nové; nemine den, abyste na nějakém televizním kanálu nenaladili dokument, v němž se Hitler alespoň mihne. Hitler je mediálním magnetem − nositelem pozornosti a tím i sledovanosti, poslechovosti, čtenosti.

I v Česku řadu let funguje Hitler (a druhá světová válka) jako programová jistota. Když chce ČT2 udržet chvíli nadprůměrnou sledovanost, nasadí do programu několik dokumentárních sérií o Hitlerovi a má vystaráno. ČT2 se proto také říkalo "program Hitler". Četnost vysílaných pořadů s tímto tématem (Hitler a Mussolini, Speer a Hitler, Poslední tajemství třetí říše I., II., Kam zmizel Adolf Hitler?, Hitler a holokaust, Hitler, Stalin a já, Temné charisma Adolfa Hitlera apod.) i jejich nekonečná řada jsou opravdu fascinující. Hitler se pořád vrací, pořád zvláštním perverzním způsobem láká, svádí, přitahuje − Hitler je zkrátka mediální hvězda!

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se