Ten, kdo se dnes chce ubytovat v hotelu, je většinou při příchodu na recepci požádán o platební kartu. Hotel si pak přes ni na bankovním účtu hosta zablokuje částku ve výši očekávané ceny ubytování. Jde o takzvanou předautorizaci, kterou se hotel jistí, že dostane zaplaceno.

Když se pak host rozhodne za hotel zaplatit hotově nebo jinou kartou, může to způsobit nepříjemnou díru v rodinném rozpočtu. Blokace peněz na bankovním účtu může "viset" až několik týdnů, přičemž jde o nemalé částky v řádu tisíců korun i víc.

Nejpozději od ledna 2018 by však dlouhým blokacím měl být konec. Novinku přinese nová evropská legislativa o platebních službách (PSD2), kterou Brusel schválil loni v listopadu. Ta bankám nařizuje, aby v takovém případě uvolnily zadržené peníze bez zbytečného prodlení. Podle ministerstva financí by lhůta měla odpovídat době, která je technicky nutná k odblokování.

"Jedná se tak spíše o hodiny, maximálně den nebo dva," říká Kateřina Vaidišová z tiskového oddělení ministerstva.

To může výrazně pomoci nejen turistům, ale i hotelům, které tvrdí, že jsou v nepříjemné situaci, protože hosty obtěžují.

"Způsobuje to nepříjemnosti i nám. První, na koho se klienti kvůli tomu obrací, je hotel. Ačkoliv bance dáme pokyn, aby blokaci na kartě ukončila, drží ji tam dál. Počet dnů je různý, někdy i 10 dní," uvádí Daniela Nová, obchodní ředitelka hotelového řetězce Accor, který má po Hiltonu z mezinárodních sítí v Česku největší kapacitu ubytování. "Novelu zákona, která by bankám nařizovala okamžitě peníze uvolnit, bychom proto velmi uvítali," dodává Nová.

%insert_attachment[59500830] priloha.html%

Banky nepopírají, že blokace dnes mohou trvat až skoro jeden měsíc, většinou to však zdůvodňují pochybením na straně hotelů.

"V případě, že obdržíme pokyn od hotelu, blokaci rušíme prakticky okamžitě. Musí ji ale aktivně zrušit hotel prostřednictvím platebního terminálu, případně faxem. Když to neudělá, blokace se zruší automaticky až po uplynutí určité lhůty. Ta může být maximálně 30 dnů dlouhá, běžně to je spíš 10 až 14 dnů," vysvětluje mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek.

I další banky tvrdí, že důvod dlouhých blokací leží spíš u hotelů. "Nejčastější chybou je, že recepční udělá špatně storno předautorizace. Zadá datum odjezdu hosta, a nikoliv datum příjezdu, a tím nedojde ke správnému spárování údajů. Při špatném stornu pak blokace částky trvá do lhůty, která se liší u každé banky," potvrzuje mluvčí České spořitelny Kristýna Havligerová. "Jestliže náš klient podá stížnost nebo podnět, že mu nezaúčtovaný obrat snižuje zůstatek na účtu i po stornu předautorizace, odblokujeme ho ručně ještě v den podání reklamace. To ale nemusí být pravidlem také u jiných bank," doplňuje.

Podle bankéře, který si nepřál být jmenován, však problém může být i na straně bank, které technicky nedokážou správně spárovat pokyn ke zrušení předautorizace s blokací na účtu klienta. "Klient pak čeká na automatické doběhnutí lhůty pro uvolnění blokace. Banky, jejichž systémy zatím na tento typ transakcí nejsou dostatečně nastaveny, tak čeká další investice," míní bankéř.

Přizpůsobit se ale budou muset i hotely. Podle nové evropské legislativy bude blokace peněz na účtu klienta za ubytování v hotelu možná jen za předpokladu, že host k ní dá souhlas. A předem bude vědět, jak velká suma peněz se mu tím na účtu bude zadržovat. To se dosud neděje. Z nejrůznějších debat na internetu vyplývá, že mnoho lidí o tom, že si hotel zablokoval peníze přes jejich kartu, často ani neví.

Evropská směrnice se tímto novým nařízením snaží ochránit spotřebitele při transakcích s kartami. Návrh zákona, který zrychlí odblokování peněz na kartě, ministerstvo financí plánuje vládě předložit do konce letošního roku.

Nová pravidla se budou vztahovat i na provádění hotelových rezervací a dalších služeb, u nichž v okamžiku, kdy klient dává souhlas s provedením transakce, není známa přesná částka platby. Směrnice zmiňuje například platby kartou u samoobslužných čerpacích stanic nebo smlouvy o pronájmu vozidla.