Realitní kanceláře se začínají přetahovat o zákazníky. Nabídka nemovitostí se jim oproti loňskému roku značně ztenčila. Zatímco kupců je dostatek, o prodejce je mezi makléři nouze. Realitky se proto snaží nalákat klienty pomocí nadstandardních služeb či různých odměn.

"Za poklesem počtu nemovitostí v nabídce realitních kanceláří a developerů stojí výrazné oživení poptávky zejména po bytech. Vzhledem k této skutečnosti klesla nabídka nemovitostí o více než 30 procent oproti loňskému roku," popisuje Jan Štěp z portálu Realitymix.cz.

Jednou ze služeb, které v poslední době stále více realitních kanceláří nabízí v ceně, je takzvaný "home staging". Spočívá v tom, že před nafocením samotné nemovitosti a jejím zařazením do nabídky pošle realitní kancelář na místo designéry, kteří interiér upraví tak, aby byl pro potenciální kupce co nejatraktivnější.

25 procent

nemovitostí se prodá díky vyvěšenému plakátu. Někteří makléři se proto vydávají za kupce a umísťují v domech cedule typu "Koupím byt v tomto domě".

"Začlenili jsme home staging do naší standardní nabídky. Je tak u nás nově samozřejmostí. Pomáhá klientům prodat nemovitost rychleji a za vyšší cenu," vysvětluje ředitel Maxima Reality Vladimír Zuzák. Jeho firma minulý týden začala nabízet klientům další službu, a to bezplatnou konzultaci.

Stále důležitější roli při prodeji nemovitostí hraje internet. Realitky proto nabízejí například tvorbu webových stránek pro některé nemovitosti či možnost 3D prohlídek přes počítač.

"Pomalu se prosazuje například videoprezentace natočená dronem z ptačí perspektivy. Na druhou stranu sebelepší prezentace nikdy nenahradí osobní návštěvu daného místa a osobní kontakt s makléřem," popisuje mluvčí společnosti Re/Max Tomáš Hejda.

Podle jeho slov se stále oblíbenějším v Česku po vzoru zahraničí stává pořádání dnů otevřených dveří. Makléř stanoví čas, odkdy dokdy je nemovitost přístupná potenciálním zájemcům, a ti mohou na místo v termínu dorazit. Součástí prohlídky zpravidla bývá i občerstvení.

Realitní kanceláře však necílí pouze na samotné prodejce. V posledních měsících se objevily především na internetu nabídky pro takzvané tipery. Lidem, kteří realitce "dohodí" nemovitost na prodej, nabízejí makléři část své provize. Většinou jde o několik tisíc korun.

Rekordní zájem o nové byty, za kterým stojí nízké úrokové sazby hypoték, však podle realitních makléřů nahrává i podvodníkům.

"V poslední době se množí podvody s pronájmy. Podvodník vystupuje jako majitel bytu a snaží se z potenciálních zájemců vymámit kauci nebo zálohu na pronájem," popisuje Vladimír Zuzák z Maxima Reality.

Kriminalisté řeší v Česku desítky takových případů. Většina z nich má následující průběh. Údajný majitel nemovitosti nabízí prostřednictvím inzerátu na webových stránkách extrémně levný pronájem. Od zájemce si vyžádá zaslat ještě před prohlídkou kauci a provizi. Poté s ním přestane komunikovat. Jen v Praze řešili policisté začátkem letošního roku 12 podobných kauz. Podle realitních kanceláří v poslední době podvodných inzerátů přibývá.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Podle Hejdy z Re/Maxu také roste počet případů, kdy se v bytových domech objevují vyvěšené inzeráty typu "Koupím byt v této oblasti". Za nimi se často neskrývá skutečný kupec, ale makléř. Obecně nejproblematičtější jsou však podle M&M reality chyby ve smlouvách některých nekompetentních makléřů.