Uvědomuje si vůbec někdo z vládních politiků, že už za pouhých 180 dnů zkrachuje celý systém výběru mýta? Zdá se, že ne.

Otázka, co s mýtem po konci roku, se dostane ve čtvrtek opět na koaliční radu, kde se v už asi sté repríze přihodí to samé: ministr dopravy Dan Ťok z ANO bude tvrdit, že musí na další tři roky dát bez výběrového řízení provozování mýta firmě Kapsch, protože kvůli šlendriánu státu není jiné řešení časově možné. A ČSSD po něm jako vždy vyjede, že je neschopa, který od počátku svého ministrování s mýtem nic neudělal.

Nyní se socialisté navíc opřou o poradní orgán vlády pro transparentní zakázky, podle kterého je Ťokův postup špatný. Ano, bezpochyby je. Ale jaký jiný se nabízí půl roku před krachem systému, jejž nyní kompletně ovládá Kapsch? Britové nás nedávno brexitem poučili, že není vůbec těžké říct "ne". A také že takové "ne" je zničující, když nevíme, co potom.

Analogicky k brexitu bychom tak mohli narýsovat kapschxit: je strašně snadné říct, že Kapsch nemá dál provozovat mýto bez vítězství v řádné soutěži. Ale uvědomujeme si, že bez pokoutné zakázky pro stávajícího provozovatele se od 1. ledna české dálnice změní v kamionové eldorádo, za které nikdo neplatí?

Zbývá vám ještě 50 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se