Dva roky po sobě se hejtmani těší z mimořádného bonusu od státu: loni a letos dostali v souhrnu přes sedm miliard korun na opravy tisíců zanedbaných kilometrů silnic, které jsou plné děr a stojí na nich dosluhující mosty. Příští rok ale s podobnou injekcí automaticky počítat nemohou, přestože po ní volají kvůli lepšímu plánování oprav.

V návrhu rozpočtu pro rok 2017 speciální kapitola schází.

Ministr financí a šéf hnutí ANO Andrej Babiš ji tam nezařadil záměrně. Vzkázal, že miliardy, na které byly kraje zvyklé v posledních dvou letech, se dají získat jinak: z daní. Podle Babiše dostanou více peněz díky změnám v rozpočtovém určení daní a díky lepšímu výběru DPH, ke kterému má pomoci především Babišovo "dítě" − elektronická evidence tržeb, která má odstartovat koncem letošního roku.

"Kraje dostanou minimálně o 3,5 miliardy navíc a ty mají použít na silnice," sdělil Babiš.

Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) nejsou letošní tři a loňské čtyři a půl miliardy korun pro krajské silnice samozřejmostí. "Kraje se mají o své zanedbané komunikace starat samy. My jsme jim výrazně pomohli, jen letos státní podpora umožní čtyři stovky projektů," řekl Ťok.

Bonusové miliardy

Peníze na opravy krajských silnic s sebou nesou i nepříjemnosti. Pro řidiče kvůli uzavírkám. Pro obyvatele regionu kvůli objížďkám, kdy trpí kvůli nadměrnému provozu.

Často se navíc stává, že kraje spolu se státem a obcemi špatně sladí termíny oprav a soustředí jich víc do jednoho regionu, kde se pak tvoří neúnosné kolony.

Ministr dopravy Dan Ťok proto letos pohrozil, že krajům nepošle peníze dříve, než prokážou, že nedochází ke kolizím několika oprav najednou.

Šéf Asociace krajů ČR a jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) však spolu s dalšími kolegy s takovým přístupem nesouhlasí a chce příspěvky pravidelně.

Argumentují tím, že stát v minulosti převedl na kraje čtyřicet tisíc kilometrů silnic ve špatném stavu a opravu nechal na krajích, jejichž rozpočty ale nestačí práce za desítky miliard pokrýt.

"Požadujeme roční příspěvek alespoň pět mi­liard," řekl Hašek.

Dívá se přitom na daňové výnosy. "Stát vybírá spotřební daň z pohonných hmot, silniční daň, ale ani koruna z nich nejde krajům. To považujeme systémově za nefér," dodal Hašek.

Hejtmani už získali rovněž spojence mezi poslanci rozpočtového výboru, kteří se budou snažit ministra Babiše obměkčit, aby do rozpočtu přece jen zvláštní kapitolu zařadil.

"Je žádoucí, aby příspěvky krajům byly jasně dané, hejtmani s nimi mohli počítat a opravy plánovat. Nemá to být jen dvouletý výkřik," tvrdí lidovecký poslanec Jaroslav Klaška, vrchní "lobbista" krajů ve sněmovně, který se chce setkat s ministry Babišem i Ťokem.

Hejtmani dlouhodobě volají po pravidelných, a nikoliv nahodilých příspěvcích státu, který teď dvakrát za sebou poslal peníze až ve chvíli, kdy je sám nestíhal prostavět.

Končil dotační cyklus evropských fondů, ministerstvo dopravy mělo k dispozici rekordní balík financí, ovšem nepřipravené projekty.

Peníze tak šly krajům, které je sice přivítaly, dostaly se ale současně pod tlak. Vše musí prostavět v daném roce. A i když někde mají plány oprav i na tři roky dopředu, nestihnou třeba vysoutěžit dodavatelskou firmu.

Podobný scénář navíc není vyloučený ani pro příští rok, třebaže se primárně s penězi pro kraje nepočítá. Regionům nahrávají potíže Ťokova úřadu s velkými dálničními stavbami, u nichž kvůli prodlevám se zahájením propadly posudky EIA popisující vliv staveb na životní prostředí.

Pokud se Česku nepodaří v Bruselu vyjednat výjimku, bude muset dotace z těchto projektů utratit jinde.

Související