Plánované otevření metra D v roce 2023 se o několik let posune. Potvrdil to nový ředitel pražského dopravního podniku Martin Gillar. "Posunutí bude v jednotkách let," uvedl.

Ještě koncem loňského roku přitom náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) uváděl, že stavba začne do tří let a první část z Písnice na Pankrác bude hotova do konce roku 2023, aby šlo na jeho stavbu využít evropské dotace. Nyní se již Dolínek konkrétním odpovědím na otázku, kdy se metro D začne stavět, vyhýbá.

Důvodem zpoždění jsou především výkupy pozemků. Z plánované miliardy za ně pražský dopravní podnik dosud utratil dvacet milionů korun. Město s výkupy začalo až loni a řada majitelů je nechce prodat nebo si klade přemrštěné požadavky. Může tak dojít až k vyvlastňování. "To by mohlo trvat pět až deset let," potvrdil Gillar. Kolik pozemků ještě pro stavbu chybí, ale momentálně neví. "Čekám na výsledky analýzy," uvedl.

Modrá linka

◼ Metro D má vést z Písnice do stanice Náměstí Míru. Na mapách by trasa měla být vyznačena modrou barvou.
◼ První část Písnice–Pankrác má stát 36 miliard korun. Celá trasa se má budovat po etapách.
◼ Práce potrvají po zahájení samotné stavby přibližně pět let. Soupravy nejmodernější pražské linky se obejdou bez řidiče.
◼ Město chce na stavbu čerpat evropské dotace, první část by však muselo dokončit nejpozději v roce 2023.

Město muselo navíc zažehnat další problém: územní rozhodnutí pro trasu metra platí do konce letošního června. Pokud by propadlo, město by muselo vést celé územní řízení znovu, což by stavbu prodloužilo o dalších několik let. Praha proto − byť ještě nemá vykoupeny veškeré pozemky − minulý týden zažádala o stavební povolení, které vypršení územního rozhodnutí pozastaví. "Tím je eliminován aktuální problém spojený s dobou platnosti územního rozhodnutí," uvedl Dolínek.

Jenže stavební řízení nemůže skončit dřív, než město získá všechny potřebné pozemky. Další problém je, že loni v létě soud zrušil jednu ze změn územního plánu, nutnou pro trasu metra. A tak není ani jistá podoba trasy na povrchu.

Sám Dolínek ale chce začít stavět stůj co stůj. "Pokud máte informace, že začnu s ražbou metra, aniž bych věděl, co bude na povrchu, tak jsou vaše informace správné," uvedl.

Dolínkův nápad zpochybňuje právnička Petra Humlíčková, která se specializuje na stavební právo. "Tak zásadní stavba by se neměla dělat salámovou metodou. Navíc není jisté, že by byla potom funkční a navazovala na stavby na povrchu," poukázala na to, že soud zrušil část změn územního plánu.

Rok 2023 však přesto v nově připravovaném harmonogramu možná bude: jako termín, kdy se nejdříve bude moct zahájit stavba. Po získání stavebního povolení následují ještě další tři kroky, z nichž každý může trvat zhruba rok. Nejdříve se musí vysoutěžit firma, která připraví dokumentaci pro provedení stavby. Další nejméně rok bude trvat tvorba uvedené dokumentace a pak teprve může přijít samotná soutěž na firmu, která metro postaví.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Město s dopravním podnikem proto již hledají náhradní projekty, na které by evropské dotace přesměrovaly. Na metro mělo jít původně pět miliard korun. "Nemůžeme si dovolit o ty peníze přijít," uvedl Gillar. "Souběžně je připravována řada jiných projektů. Převážně se jedná o nové tramvajové tratě a bezbariérové vstupy do metra," uvedl Dolínek. Gillar je konkrétnější a zmiňuje nové tramvajové linky Barrandov−Slivenec či Modřany−Libuš. "Tam jsme nejdál v povolovacích řízeních," dodal s tím, že o definitivních prioritách musí rozhodnout město.