Téměř osm tisíc dětí z celé republiky má za sebou první rok experimentu, od kterého si hodně slibuje ministerstvo školství i odborníci na sportování dětí. Na sto šedesáti základních školách běžel první rok projekt s názvem Hodina pohybu navíc. Ministerstvo nyní rozhodlo o jeho prodloužení o další dva roky.

Jednu hodinu sportovních her navíc měly děti ve vybraných školách od první do třetí třídy v rámci školní družiny, kdy se jim věnovali odborně připravení učitelé či trenéři. A podle jednoho z autorů projektu, Petra Koubka z Národního ústavu pro vzdělávání, je o pokračování takový zájem, že budou muset autoři asi stovku přihlášených škol odmítnout.

"Sportování dětí a mládeže považuji za velmi důležité, pro mě je to absolutně hlavní cíl, protože bez toho se nehneme dopředu," prohlásila ministryně Kateřina Valachová s tím, že takové projekty jsou jednou z cest, jak děti "rozhýbat".

Podle průzkumů mají české děti oproti předchozím generacím pohybu nedostatek. Osmdesát procent se denně nevěnuje aspoň hodinu pohybovým aktivitám, jak doporučuje Světová zdravotnická organizace. Vyplývá to z nedávného rozsáhlého průzkumu Univerzity Palackého v Olomouci mezi 14 500 českými dětmi ve věku od 11 do 15 let.

S větším "rozhýbáním" českých dětí počítá i koncepce podpory sportu do roku 2025, kterou nechala ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) sepsat a brzy ji bude schvalovat vláda. Plánuje se v ní například, že by školy měly kromě povinných hodin tělocviku nabízet také aspoň tři hodiny pohybu týdně ve školních sportovních klubech.

Podle Michala Urbana z ministerstva školství nebude účast ve sportovních klubech povinná. Jde ale o to, aby měly děti víc příležitostí ke sportu a k pohybu. Vychází se ze zjištění, že 85 procent pohybových aktivit se odehrává právě ve škole.

Sport podporuje i Michal Molák, ředitel základní školy Vsetín Sychrov. Původně učitel tělocviku s dvacetiletou praxí pořádá pro děti lyžařské nebo vodácké kurzy, přesto podle něj hrají důležitou roli také rodiče a to, co děti dělají odpoledne po škole. Jeho žáci mají za sebou i pilotní projekt ministerstva školství a v hodinách sportovních her navíc, placených z dotací, chce Michal Molák na své škole pokračovat. "Dříve byl pohyb spontánnější, teď je větší snaha jej organizovat," říká.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Podle Petra Koubka, jednoho z autorů projektu hodin pohybu navíc, nejde jen o množství hodin, kdy se děti věnují pohybu, ale i o jeho kvalitu. Je třeba navést učitele k trochu jinému přístupu než v běžných hodinách: "Učitelé tělocviku jsou připraveni na to, že účelem školy je zjistit individuální výkon žáka. Když to řeknu obrazně - musíte vidět, jak se žák rozbíhá ke koze, přeskočí ji a zvedne ruce. A při tom aktu ostatní děti stojí. To v našem projektu vůbec nejde. Jedná se nám o to, aby bylo dítě rychlé, rychle se rozhodovalo a bylo neustále v pohybu," říká.