Číšník nám přinesl objednané steaky, připravené na medium rare. Bavili jsme se zrovna o tom, jak je těžké či naopak snadné získat v New Yorku peníze od investorů. Muž sedící se mnou u stolu řekl: "Když nemáš kredit, tak se tady s tebou nikdo nebude bavit." Zeptal jsem se, co tím přesně myslí. "Buď jsi něco zajímavého udělal, anebo máš dobrou školu. Třeba Stanford. Jinak jsi bez šance. Jasně, oni ti do očí řeknou, že jsi super a že se jim děsně líbíš. Ale druhý den ti už ani neodpovědí na e-mail."

Robin Raszka s firmou Tapmates "něco zajímavého" udělal. Před třemi lety nakreslil design k aplikaci Summly, kterou vytvořilo britské "zázračné dítě", sedmnáctiletý teenager Nick D'Aloisio. Média se tehdy do jeho příběhu zamilovala. Student londýnské střední školy vybudoval na skvělém nápadu milionový byznys, a to ze svého dětského pokoje. Že byl milionový, se potvrdilo, když firmu koupilo Yahoo! − údajně za třicet milionů dolarů. Když vám ještě není ani osmnáct, je to slušný úspěch.

Jaký byl ten geniální nápad? Aplikace, která za vás přečte zpravodajský článek, "vytáhne" z něj nejdůležitější informace a sdělí vám je v několika větách. Jinými slovy umí to, co dělají zkušení novinoví editoři, když z dlouhého textu vyrobí krátký. A váš čas aplikace šetří ještě jinak: vybírá zprávy, o kterých si myslí, že vás budou zajímat nebo je potřebujete vědět.

Nick D'Aloisio nenabídl o mnoho víc než základní nápad. To podstatné, tedy technologii umožňující porozumět psanému textu, převzal od partnerů. Sám původně ani nebyl programátor, vlastně na všechno si najal lidi.

Tím se dostáváme k Robinu Raszkovi, dnes devětadvacetiletému Čechovi, který žije v New Yorku. A kdybychom se nebáli klišé, napíšeme, že tam "žije svůj sen". Nick D'Aloisio a jeho Summly jsou součástí tohoto snu.

Jak se oba dali dohromady? "Našel si mě přes on-linovou komunitu designérů, která se jmenuje Dribbble a kde mám profil se svými věcmi," vysvětluje Raszka. "Napsal, že se mu líbí, co jako Tapmates děláme, a že by chtěl nadesignovat aplikaci. Strašně jsme to nastřelili, napsali jsme mu: Jasně, za padesát tisíc dolarů. Jenže on ty peníze druhý den zaplatil. Takže jsme se do toho museli pustit."

Tehdy se to ještě týkalo aplikace Trimit. Psal se rok 2011 a Nicku D'Aloisiovi bylo patnáct. Peníze mu dali dobře situovaní rodiče. Ti také zpočátku tahali za nitky jeho mediálně vděčného příběhu. "Povedlo se jim jeho věk geniálně prodat. Byl to naprosto brutální marketing," směje se Raszka. Ale hned dodává: "Pravda je i to, že Nick je neskutečný mozek, kterému to ohromně myslí. Když vedle sebe postavíte sto teenagerů, on jediný bude deset kroků vepředu."

Po designování Trimitu pokračovala spolupráce mladého Čecha a ještě mladšího Brita na aplikaci Summly. Když ji koupila společnost Yahoo!, udělali D'Aloisio s Raszkou pro tuto firmu další aplikaci News Digest. Obě získaly prestižní cenu Apple Design Award. Ale důležitější asi bylo, že Raszkovi aplikace přinesly finanční zabezpečení. Za podíl v Summly získal podle svých slov s Tapmates "tolik, aby se dal v New Yorku pořídit byt". Což je velké finanční rozpětí, ale každopádně hodně peněz. Hotovost na účtu je dobrá věc, dokáže změnit život. Třeba v nekonečnou šňůru večírků. Ale i jinak. O tom ještě později.

Zatím jste si přečetli 40 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru