Aby si investoři zachovali stejný výnos jako v minulosti, musí v současném prostředí nízkých úrokových sazeb více riskovat. Největším rizikem je tak pro současného investora paradoxně to, že na sebe není ochotný vzít dostatečně velké riziko, myslí si Adam Lessing, který v jedné z největších investičních skupin světa Fidelity International řídí aktivity ve střední a východní Evropě.

Adam Lessing v rozhovoru pro HN upozorňuje na nevýhody českého danění výnosů, popisuje rizika světa, kde dominují nízké sazby a vysvětluje, proč je dobré věřit vlastní měně.  

HN: V čem se Česko z pohledu investic liší od ostatních zemí v regionu?

Naši obchodní partneři v Česku mi často říkají, že klienti jsou tu příliš konzervativní. V tom se ale Česko nijak neliší od ostatních zemí. Nikdo nechce přijít o peníze, všichni nenávidí ztráty. Problém, který dnes každý má, je ten, že tradiční investice s nízkým rizikem už nenesou žádný úrok. Často mají dokonce záporný úrok. Chcete-li si zachovat výnos, musíte jít do investic s vyšším rizikem.

HN: Jsou na ně Češi ochotni přistoupit?

Naším partnerem pro diskuzi je obvykle profesionální poradce. A ti jsou si ve všech zemích velmi podobní. Rozdíl vidím v případě privátního bankovnictví. V Rakousku věk lidí, kteří využívají služeb privátního bankovnictví, přesahuje 60 let. Často jde o lidi se zděděným majetkem už ve třetí generaci. V Česku jsou klienti privátního bankovnictví o něco mladší. Bývá jim v průměru kolem padesáti a obvykle jde o podnikatele, kteří vybudovali vlastní byznys, prodali ho a teď už mají druhou firmu. Jejich vnímání rizika je odlišné.

HN: Jak vnímáte riziko vy?

Fidelity je obrovská skupina. Celosvětově spravujeme aktiva za tři biliony dolarů, což z nás dělá jednoho ze tří největších správců aktiv na světě. Mnoho našich klientů se chce pomocí investic zajistit na stáří, takže náš pohled je dlouhodobý. Když říkáme klientům, aby investovali do nějakého z našich fondů, tak jim to neříkáme proto, že je to nejlepší volba pro následující dva dny nebo měsíc, ale pro pět až deset let. Když na sebe chcete vzít riziko, čas je váš přítel.

HN: Daří se vám lidem vysvětlovat, že by měli více riskovat?

Zatím jste si přečetli 40 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru