Americký Apple přišel o své prvenství v žebříčku nejhodnotnějších značek světa. Novým premiantem je Google, jehož značka proti loňsku zvýšila svou hodnotu o třetinu na 229,2 miliardy dolarů. Apple skončil těsně druhý, když za konkurentem zaostal o 700 milionů dolarů.

Třetí v žebříčku nejhodnotnějších značek světa BrandZ Top 100, který vytváří agentura Millward Brown, skončil Microsoft.

Apple − výrobce iPhonů, iMaců či iPadů − sice nadále platí za lídra na poli technologických inovací, v současnosti mu ale chybí nový převratný produkt, kterým by za­ujal své zákazníky a fanoušky.

"Na druhém místě Applu má podíl čekání na nový iPhone," zdůvodňuje letošní pořadí v průzkumu Petra Průšová, regionální ředitelka Kantar Group, pod níž tvůrce žebříčku spadá.

Infografika

Loni byl Apple první díky uvedení iPhonu 6 − hodnota jeho značky vyrostla o 67 procent. Letos se ale brand s nakousnutým jablkem ve znaku propadl o osm procent. Především proto, že nový iPhone 7 přijde na trh nejspíš až na sklonku roku. "Firma sice rozjíždí i jiné inovativní projekty jako Apple Watch nebo vlastní autonomní auta, jejím hlavním byznysem ale zůstává prodej iPhonů," říká analytik investiční skupiny DRFG Michal Šperka.

Proto nyní bodoval Google. Ten nepřichází s výrobky, na něž by před obchody čekaly davy. "Zato oproti Applu stále chrlí inovace v různých oblastech. Když se mu pak někde nedaří, tak takový byznys zkrátka opustí a jde dál," míní Martin Charvát z reklamní agentury Konektor.

Navíc Google a jeho sesterský server YouTube využívá více než miliarda lidí z celého světa, zatímco třeba počet všech majitelů iPhonů končí na půlmiliardě. "Lidé mobily nebo počítače Applu nejvíce doceňují ve vlnách, v nichž na trh přicházejí," říká Průšová.

Když pak firma nepřichází se žádnou novinkou, zájem zákazníků se tomu úměrně snižuje. Google a YouTube však lidé využívají každodenně.

Podle Millward Brown za vítězstvím Googlu stojí především růst jeho příjmů z reklamy, jež se na výsledcích firmy Larryho Page a Sergeje Brina podílí 95 procenty.

Svou roli hrají také investice do rozvoje služeb, které umožňují ukládání dat v internetových úložištích. V nich se Google dotahuje na Microsoft s Amazonem, jež jsou dalšími členy letošního klubu deseti nejhodnotnějších globálních brandů. Amazon se přitom do top 10 probojoval vůbec poprvé a jeho značka meziročně vyrostla o rekordních 59 procent.

Podobně se vedlo dalšímu nováčkovi elitní desítky, Facebooku, který spolu s Amazonem Jeffa Bezose vytlačil z předních příček Coca-Colu a značku cigaret Marlboro.

Tím se potvrdila dlouhodobá dominance technologických značek v žebříčku. Jejich souhrnná cena letos dosáhla 1,1 bilionu dolarů. Celková hodnota všech značek v žebříčku BrandZ Top 100 je 3,4 bilionu dolarů.

Průzkum jako tradičně ovládly firmy z USA, kterých bylo ve světové stovce celkem 49. Evropané přispěli 23 společnostmi a Čína 15. Zatímco ale síla západních brandů rostla v průměru o šest procent, čínské značky v průměru ztratily až devět procent své hodnoty.

Do žebříčku se tak promítl nejslabší hospodářský růst Číny za posledních 25 let, na nějž vedle čínských firem doplatily i ostatní asijské nebo australské korporace či těžební společnosti jako Shell nebo Gazprom.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru