Klaus Gehrig, šéf koncernu Schwarz, kam patří například supermarkety Kaufland či Lidl, měl prý plné zuby toho, že neustále přechází z tykání na vykání, takže nařídil, aby si všichni zaměstnanci tykali. Tykání prý posílí vazby mezi lidmi lépe než společné teambuildingové hry. O tom, že tykání je prostředkem, který má všechny posunout na stejnou úroveň, aby se stali bratry, když už jimi nejsou, co se týká platu, pozice nebo třeba náplně práce, netřeba mluvit. Proto je nutné k němu nepovinně přistoupit, přičemž ten, kdo na něj dobrovolně nepřistoupí, bude záhy vyhozen.

Vzhledem k tomu, že vykání bylo nejen v Česku zavedeno se zpožděním, protože ve starověku či středověku vůbec neexistovalo, by návrat k jednotnému ty neměl být problémem. Ostatně tykání je jednoticím parametrem amerických korporací, které demokratizaci prostřednictvím slůvka ty roznesly do celého světa. Stejně jako třeba hodnocení týmů podle bodové škály, jejichž výsledkem má být lepší sladěnost, která se ovšem v praxi, například v číslech o konkurenceschopnosti, rozhodně neprojevuje. Stejně jako tykání, jež má lidi teoreticky sbližovat, nemá žádný vliv na zlepšení vzájemných vztahů na pracovišti. O tom, že by slůvko ty sbližovalo pracovníky managementu s jejich podřízenými, mluví jen personalisté a manažeři. Ve skutečnosti rozdílnost platů zaměstnance kastuje − bez ohledu na jakoukoliv jazykovou ekvilibristiku.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 40 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru