Státní organizace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) podaly žalobu na majitele lomu Dobkovičky, firmu Kámen Zbraslav. Lom je podle státu hlavním viníkem sesuvu půdy, který v roce 2013 poničil rozestavěnou dálnici D8 u Litochovic na Litoměřicku. Škodu stát vyčíslil zhruba na miliardu korun. Novinářům to v pondělí řekl ministr dopravy Dan Ťok (ANO). 

Firma Kámen Zbraslav, které lom patří, závěry ministerstva prostřednictvím svého právního zástupce odmítla. Kvůli sesuvu v pondělí podali trestní oznámení aktivisté z hnutí Děti Země, za viníka považují stát.

Podle Ťoka si stát nechal zhotovit posudek, který měl ukázat, kdo za sesuv na dálnici může. Statisíce tun hlíny a kamení zasypaly dálnici po mohutných deštích v červnu 2013. Kromě rozestavěné dálnice poničil i přilehlou železniční trať. "Žaloba vychází ze znaleckého posudku v tom, že ten lom je hlavní příčinou sesuvu. Nám nezbývá nic jiného než se domáhat náhrady škody způsobené činností lomu. Je tady objektivní odpovědnost, které jsou majitelé lomu vystaveni," řekl Ťok. Resortní organizace podle ministra nejprve poslaly majiteli lomu předžalobní výzvu, na tu ale nereagoval, proto podaly žalobu.

Majitel lomu Dobkovičky, společnost Kámen Zbraslav, ale odmítá, že by tento kamenolom mohl za sesuv na dálnici D8. Sdělil to právní zástupce firmy Pavel Sedláček. 

Společnost podle Sedláčka nemá text žaloby zatím k dispozici. "Nemáme text žaloby, nemáme ani znalecký posudek ministerstva dopravy," řekl Sedláček.

"Klient má vlastní znalecké posudky, ze kterých vyplývá, že k závalu došlo vlivem nevhodného umístění dálnice a vlivem srážkové činnosti. Lom je tam přes 100 let a nikdy s ním nebyl problém, dálnice je tam tři roky a najednou problém je," řekl Sedláček. Statisíce tun zeminy zasypaly rozestavěnou dálnici v červnu 2013.

Podle ministra lom ohrožuje dálnici nadále. Za ministerstvo chce Ťok vyvinout iniciativu, která povede k ukončení činnosti lomu a jeho zasanování. "S péčí řádného hospodáře nesmíme čekat na to, až se něco stane, a musíme vyvinout veškeré kroky, abychom tento problém zastavili," dodal Ťok.

Podle ministra platí, že poslední chybějící úsek D8 by měl být uveden do provozu před koncem letošního roku.

Kvůli sesuvu také podala trestní oznámení organizace Děti Země. Hnutí o přípravě oznámení mluvilo již minulý týden, podle předsedy Miroslava Patrika k tomu aktivisty vedla nečinnost úřadů ve vyšetřování sesuvu. Za hlavního viníka označují ministerstvo dopravy, chyby prý stát udělal již v 90. letech při výběru koridoru a variant D8.

"Kromě bývalého vedení ŘSD a projektantů považujeme za viníky také tehdejší pracovníky ministerstva životního prostředí, kteří v procesu hodnocení vlivů dálnice na životní prostředí rozhodovali nezákonně," uvedl v tiskové zprávě Patrik.

Ke stejnému závěru jako majitelé lomu dospěl podle manažerky Miloslavy Pošvářové i nadační fond Stínové ŘSD. Kamenolom podle Pošvářové není primární příčinou sesuvu.

"Příčina je podle všeho ve špatném průzkumu, vadném projektu a vlastním způsobu výstavby," uvedla v tiskovém prohlášení Pošvářová. Stínové ŘSD proto podalo minulý týden trestní oznámení na neznámého pachatele ve věci zodpovědnosti za zavinění sesuvu.

Stavbu úseku dálnice D8 přes České středohoří doprovázejí problémy od začátku. Geologové už v polovině 90. let současnou trasu nedoporučili.

"Vědělo se o tom, že svahové nestability tady v minulosti byly," řekl už dříve ředitel České geologické služby Zdeněk Venera. Geologové doporučili vést v těchto místech dálnici tunelem Kubačka, který měl mít délku 3,7 kilometru. Tuto variantu podporovali i ekologové.

Kromě tělesa dálnice poničil sesuv i železniční trať 097 z Ústí nad Labem do Lovosic. Stát počítá s opravou tratě v roce 2018.