Dálnice z Prahy do Berlína je podle nadačního fondu Stínové ŘSD opět v ohrožení. Letos se má přitom s šestiletým zpožděním konečně zprovoznit chybějící úsek mezi Lovosicemi a Ústím nad Labem.

Šéfka fondu, který financuje majitel Student Agency Radim Jančura, Miloslava Pošvářová, tvrdí, že podle jejích informací zatím nezveřejněná studie o vině za sesuv půdy, který výstavbu zpozdil, říká, že je na trase dalších sedm rizikových míst. "A na jednom je nosník mostu," dodává Pošvářová, která v minulosti vedla Úsek kontroly kvality staveb na Ředitelství silnic a dálnic.

"Studie prochází odbornou oponenturou a zpracovatel ji doplňuje. Ministerstvo nemůže komentovat a zveřejňovat polotovary, ale až definitivní posudky," reaguje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Ujišťuje ale, že dálnice bude letos otevřena. "Zásadní je pro nás to, že nejrizikovější část sesuvu je již odstraněna, stavba chybějícího úseku D8 běží podle harmonogramu a dálnice začne koncem roku konečně sloužit lidem," dodává.

Studii si ministerstvo dopravy zadalo u Ústavu struktury mechaniky hornin Akademie věd, dokončená má být za tři týdny. V červnu však podle Pošvářové dojde k promlčení možnosti podat trestní oznámení na projektanta a zhotovitele, kteří pravděpodobně oba způsobili stávající problémy.

Stínové ŘSD nově rozšiřuje své působení i na poradenství obcím či občanským sdružením. Pro ty vypracovává odborné posudky a radí v případě sporu s Ředitelstvím silnic a dálnic. Mezi klienty patří například městské části Prahy, které nesouhlasí s trasováním dálničního obchvatu hlavního města, části města Brna či obce podél dálnice D1. 

Pošvářová na tiskové konferenci kritizovala i problémy dalších nových českých dálnic. Na D1 u Ostravy, což je případ zvlněné dálnice známé pod starým názvem D47, potíže D3 u Tábora či mostu na D0 na jihozápadním okraji Prahy.