Ve výloze nehtového studia v pražské ulici Jugoslávských partyzánů visí netradiční inzerát: "Máme zájem o koupi a pronájem nemovitostí. Kdo o něčem ví, prosím, kontaktujte nás. Provize je samozřejmostí, v případě dlouhodobé spolupráce se rozdělíme o procenta."

Podobné inzeráty se stále častěji objevují také na webových portálech realitních kanceláří. Makléři za dohození nemovitosti k prodeji lidem slibují tisícikorunové odměny.

"Máme takzvané tipařské dohody. Makléř na jejich základě vyplácí tipařům část ze své provize. Částka se může pohybovat od tří do deseti tisíc korun," popisuje mluvčí M&M reality Adéla Majerová. Dodává, že lidé mohou dávat tipy na prodej a koupi nemovitosti, ale také na hypotéky.

Rozhodující je portfolio realitek

Poptávka po dohazovačích nemovitostí částečně připomíná situaci z dob ekonomické krize. S tím rozdílem, že tehdy realitní kanceláře nabízely odměny za to, když jim někdo zvenčí takzvaně dohodil kupce. Ti byli tehdy nedostatkovým zbožím. Nyní je zájemců dostatek, ubývá však volných bytů a domů.

Podle čísel největších českých realitních serverů nabídka na trhu nemovitostí klesla za poslední rok o více než 40 procent. "Stejně tak jako v době před krizí začíná o úspěchu realitní kanceláře rozhodovat portfolio nemovitostí, a nikoliv pouze poptávající klienti. Proto realitní kanceláře nabízejí odměny takzvaným tipařům," vysvětluje Jan Štěp z Realitymix.cz.

Přestože se využívání tipařů v současné době rozmáhá, o úplnou novinku nejde. Někteří makléři se tímto způsobem o provize dělí už delší dobu.

"Tento systém u nás nazýváme doporučitelská provize. Fungujeme s ním v Česku od samého začátku. To znamená již jedenáct let," vysvětluje majitel Re/Max 4You Pavel Hassman.

Některé kanceláře využívají tipaře jen pro určité lokality a druhy nemovitostí − obecně se jedná o ty, kterých je v nabídce málo. Podle ředitele Fincentra Reality Martina Fojtíka není pravda, že trh s nemovitostmi kompletně vysychá. Problematické jsou však podle něj například byty o dispozici 2+kk v širším centru Prahy, které kupují nejen Češi, ale také zahraniční kupci. Pokud tipař dohodí takový byt v ceně do 3,5 milionu, je velká pravděpodobnost, že dostane svou odměnu. Tyto byty jdou aktuálně rychle na odbyt.

Až sto tisíc za tip

Zatímco některé realitní společnosti nabízí svým tipařům vysoké provize − příkladem může být firma HOUSEin, která na svých webových stránkách láká na odměnu až do výše 100 tisíc korun −, jiné realitky tipaře nemají.

"My nemáme tipaře z ulice, nám to dělají naši finanční poradci, kteří jsou u klientů první a vědí, jestli chtějí nemovitost prodat, případně koupit. Když se následně prodej uskuteční, finanční poradce část provize dostane. Může to být pět až dvacet procent, záleží, v jaké pozici je náš realitní makléř. Co vím z trhu, tak se provize za tip na byt, který se pak prodá, pohybuje v rozmezí tří až deseti tisíc korun," říká Martin Fojtík z Fincentra Reality.

Podle Pavla Hassmana z Re/Max 4You nesmí být využívání tipařů za hranicí etiky. Tou se však podle něj někteří čeští makléři neřídí. Jako příklad uvádí inzeráty typu "hledám byt v této lokalitě" či "sháním byt v tomto domě". Za řadou z nich podle něj nestojí skuteční kupci, ale makléři či právě tipaři, kterým jde o provizi z prodeje.

Podobně také někteří z nich reagují na inzeráty lidí, kteří se snaží svou nemovitost prodat bez pomoci realitní firmy. Makléři se vydávají za kupce, dohodnou si s dotyčným schůzku a následně nabízejí své služby za provizi.

Problém může nastat i ve chvíli, kdy tipař nepodepíše s realitní kanceláří řádnou smlouvu. V takovém případě mu makléř teoreticky nemusí odměnu vyplatit.