Jen zlomek českých podniků využívá k ochraně svých nápadů patenty. V oblasti ochrany průmyslového vlastnictví tak patří Česko mezi podprůměrné země podobně třeba jako Polsko nebo Slovensko. "Například v roce 2014 podali naši přihlašovatelé 189 mezinárodních přihlášek, srovnatelné Rakousko 1387 nebo Finsko 1815," říká Josef Dvornák, ředitel kanceláře Úřadu průmyslového vlastnictví.

Podle podnikatelských svazů je to tím, že tuzemské firmy toho o patentování stále moc nevědí a jejich manažeři si neumí spočítat příjmy z prodaných licencí. "Že se jedná o mnohdy fatální chybu v jejich podnikání, zjišťují až zpětně, mnohdy když už je pozdě," říká patentový zástupce Petr Novotný.

Dalším důvodem je i to, že podniky vnímají patentovou ochranu jako únik informací a nedůvěřují jí. Při udělení patentu totiž zveřejňuje firma své know-how světu, a tím může dát návod konkurenci. "Mnoho firem, zejména malých a středních podniků, rovněž není natolik kapitálově silných, aby mohly vstupovat do právních sporů a své know-how chránit, proto ani patenty nevyužívají," říká Pavel Bartoš z Hospodářské komory.

Užitný vzor místo patentu

K ochraně svého technického řešení mohou firmy využít buď patent, nebo užitný vzor. Častěji volí druhou variantu, protože je jednodušší, rychlejší a také levnější. Zatímco vynálezů přihlásili Češi loni 952, užitných vzorů bylo 1446. Přitom v sousedním Rakousku byl poměr opačný s více přihlášenými patenty.

Dostupnější ochrana užitným vzorem totiž přináší více rizik a to si zahraniční firmy uvědomují. Základním rozdílem je, že udělení patentu předchází úřední průzkum. Posuzuje se novost řešení, vynálezecká činnost a průmyslová využitelnost. Naopak u užitného vzoru se nic podobného nezjišťuje a úřad jej rovnou zaregistruje.

"Může tak dojít k tomu, že je udělena ochrana i na řešení, které není nové a jež si registraci své ochrany nezaslouží," vysvětluje patentový zástupce Novotný. Pokud by se vlastník vzoru dostal později do sporu třeba kvůli neoprávněné výrobě a porušování práv, může o vzor dokonce přijít, jestliže se ukáže, že při registraci nesplňoval požadavky novosti. A to je riziko pro smlouvy s obchodními partnery.

Zatím jste si přečetli 30 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru