Za marketingovou nabídkou pravé české zabijačky se nemá skrývat zboží z dovozu. Nejvyšší správní soud (NSS) potvrdil pokutu 300 tisíc korun, kterou za klamání zákazníků uložila Státní zemědělská a potravinářská inspekce řetězci Lidl. Opačný náhled by znamenal rezignaci na samu podstatu ochrany spotřebitele, rozhodl NSS. Výsledek sdělila mluvčí soudu Sylva Dostálová.

Inspektoři zjistili, že Lidl v roce 2012 v západočeském Ostrově prodával zabijačkové pokrmy vyrobené v Německu. Na regálových etiketách a visačkách však zboží propagoval jako pravou českou zabijačku, což spotřebitelé podle NSS nejspíš brali v potaz při nákupním rozhodování.

"Nelze přitom přehlédnout, že dominantní zdroj informací z pohledu spotřebitele představovaly právě a jen regálové štítky a visačky s nápisem 'Pravá česká zabijačka', které ve spojení s absencí výslovného označení místa původu kontrolovaných potravin působily klamavě a uváděly spotřebitele v omyl," stojí v rozsudku NSS.

Lidl v minulosti argumentoval tím, že průměrný spotřebitel chápe dané označení jako tematickou marketingovou akci, která nabízí výrobky typické pro zabijačku, a neočekává, že všechno je skutečně vyrobeno v Česku. Připodobnil to k akcím typu Americký týden nebo Vše pro váš pravý romantický italský večer, kdy všechny nabízené potraviny - třeba hamburgery - také nepocházejí přímo ze Spojených států, respektive z Itálie.

S argumentem však Lidl nepochodil ani u Krajského soudu v Plzni, ani u NSS.