Budoucnost výběru mýta v Česku dál stojí na firmě Kapsch. Ministerstvo dopravy tvrdí, že tento stávající provozovatel mýtného systému nespolupracuje. Paradoxně právě proto s ním chce smlouvu, která končí letos v prosinci, o další tři roky prodloužit.

Během té doby chce stihnout vybrat nového provozovatele mýtného systému v otevřeném výběrovém řízení. To vše bude ale možné jen s jednou důležitou podmínkou − Kapsch musí začít spolupracovat.

Šéf českého zastoupení firmy Kapsch Karel Feix ale vysvětluje, že by si přílišnou horlivostí jedině naběhli. "Naše asistence při přípravě výběrového řízení by při neopatrnosti mohla vést k vyloučení Kapsche z tendru na nový mýtný systém," popisuje Feix. Neústupný je i u sdílení svého know-how. To by měli podle smlouvy předat až v okamžiku ukončení kontraktu. Nový provozovatel by se tak dozvěděl, co provozuje, až když už by měl za vše plnou zodpovědnost.

9,7 miliardy

korun se loni vybralo na mýtném na českých dálnicích a silnicích první třídy.

Ministerstvo se obává, že by problémy s výběrem provozovatele mohly vést k neschopnosti inkasovat peníze.

"Zejména z technických důvodů je (nyní) provoz systému nepředatelný jakémukoliv jinému subjektu, než kterým je stávající dodavatel služeb," popisuje ministerstvo dopravy ve zprávě, kterou si od něj vyžádali poslanci. Technickými důvody se v tomto případě myslí nespolupráce firmy Kapsch.

Stát už se tak nevymlouvá na časovou tíseň jako v minulosti, protože sám mnohaleté zpoždění způsobil.

Na základě posudku odborníků staví dnes právě na tom, že kvůli technologické výjimečnosti nemůže mýto vybírat nikdo jiný než Kapsch. U jiných variant údajně hrozí problémy, které by mohly znemožnit výběr miliard korun.

Obsah těchto posudků ale zůstává tajný. "Zveřejníme je až po té, co se s nimi seznámí vláda," říká mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.

Zástupci Kapsche se snaží situace využít a dělají vše tak, aby jim mýtné zůstalo i nadále. Podle nich je v Evropě běžná praxe, že se smlouvy na výběr prodlužují a nesoutěží se noví provozovatelé.

Ministerstvo ale dál věří, že se s Kapschem nakonec domluví. A bude tak moci vypsat tendr, který roky slibuje veřejnosti.

K řešení toho nemá málo. Snaží se vyjednat podmínky prodloužení o zmíněné tři roky a zároveň přimět Kapsch ke spolupráci v chystaném tendru. Tedy tomu, čemu se nyní firma brání. V plánu je i změna dodatků, které stát znevýhodňují. I zde by Kapsch musel ustupovat, i když jej k tomu nic nenutí, a sám tyto oblasti popisuje jako "obtížná témata".

Úředníci v materiálu pro poslance tvrdí, že nejde jednat s nikým jiným než s Kapschem, ale zároveň jej plánují dotlačit k ústupkům. Na zmiňované tři roky budou chtít slevu. Zároveň budou požadovat zavedení technologií umožňujících volný pohyb kamionů po Evropě bez nutnosti se v každé zemi registrovat k mýtnému.

To je něco, kvůli čemu Českou republiku kritizovala Evropská komise, protože jí ministerstvo dopravy roky nebylo schopné dodat plán, jak to učiní.

To vše výrazně komplikuje další budoucnost mýtného systému. Pokud by chtěla nějaká firma od roku 2020 pouze navázat na technologii Kapsche, která je vybudovaná a z které velkou část vlastní stát a další část ještě převezme, bude to mít těžké. Nikdy nemůže podat závaznou nabídku, pokud si nebude jista ochotou Kapsche potřebné části systému předat v dostatečném předstihu.

Kapsch se hájí, že nemůže poškozovat své akcionáře tím, že bude své technologie popisovat konkurentům.

Situace nahrává jak Kapschi, tak mýtným systémům, které nejsou na této firmě závislé. Tedy hlavně satelitnímu výběru nebo vybudování nového mikrovlnného systému, který by fungoval vedle toho stávajícího. Aby ale zvítězil v chystaném tendru, musel by být levnější než Kapsch, který má již vybudovaný a zaběhnutý systém.

I zde ale ministerstvo tvrdí, že ani to zkrátka nejde, s tím, že součinnost Kapsche potřebuje každý. Tři zájemci byli ochotni převzít mýtný systém již od ledna 2017, tedy bez nutnosti prodlužovat smlouvu s Kapschem. Šlo o česko-slovenský SkyToll, maďarský Toll Service a polskou technologickou společnost Asseco.

SkyToll dokonce podal nabídku a ministerstvo ji odmítlo s tím, že vyžadují know-how Kapsche, které nelze zajistit.

"Nepotřebujeme žádnou součinnost současného provozovatele. Ministerstvo dopravy lže, protože cílem je prodloužení stávající smlouvy," říká mluvčí SkyTollu Anton Bódis.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru