Druhá největší telekomunikační firma na českém trhu se připravuje na novou dobu, v níž bude pro operátory klíčové získat více peněz z datových služeb. Ty postupně nahradí pokles příjmů z volání a SMS. Na základě propojené mobilní a pevné sítě chce dceřiná společnost německého Deutsche Telekomu nabízet firmám například přechod na internetové hospodaření nebo správu dat. S pomocí partnerů vzniknou aplikace, které usnadní život podnikům i domácnostem. Digitalizace také přinese průlom v tom, jak fungují města, doprava nebo energetika − a příležitosti pro ty, kdo budou pro zákazníky velká množství dat umět analyzovat.

Aby byl operátor T-Mobile na konkurenci v boji o datová řešení lépe připraven, spojuje v těchto dnech pod jedno vedení český byznys a sesterskou skupinu Slovak Telekom. Generálním ředitelem v obou společnostech je od 1. ledna Milan Vašina. "Z dlouhodobého hlediska je všechno o datech, už ne o hlase a SMS," říká Vašina.

HN: Když se zamýšlím nad současnou strategií T-Mobilu, je v lecčems podobná té O2 − také chcete využít digitální ekonomiku ve svůj prospěch. Čím tedy budete jiní, čím se budete vůči konkurenci umět vymezit?

Příležitosti leží v tom, že jsme součástí velké evropské skupiny. Úspěch bude daný tím, zda jsme schopni vykročit z malého českého trhu a vyvíjet se ve větším měřítku. A to měřítko je pro Deutsche Telekom minimálně evropské. Odlišení v tomto směru bude, že budeme schopni nabídnout jeden typ služby ve více zemích pro klienty a firmy v různých sektorech, které jsou už dneska podobně celoevropské, nebo alespoň regionální. A nejde jen o samotné poskytování spojení, ale i o úroveň datových služeb a dalších aplikací.

Milan Vašina (47)

◼ Rodák z vesničky Radkovy u Bystřice pod Hostýnem a absolvent Ekonomické fakulty Zemědělské univerzity v Brně je ve skupině Deutsche Telekom od roku 1997. Mezi lety 2002 a 2007 byl marketingovým ředitelem mobilního operátora EuroTel na Slovensku (později T-Mobile Slovensko), kde se následně stal generálním ředitelem. Po sloučení Slovak Telekomu a T-Mobilu v roce 2010 se stal výkonným ředitelem pro marketing, prodej a služby.

◼ Od roku 2011 byl prvním českým šéfem tuzemského T-Mobilu – nahradil Rolanda Mahlera. Od 1. ledna je šéfem společného vedení českého T-Mobilu a Slovak Telekomu. Vašina je svobodný a bezdětný.

HN: Můžete dát konkrétní příklad nějakého řešení pro klienta, které vyplývá z podpory mateřské společnosti coby velkého evropského hráče?

Díky našemu postavení můžeme poskytovat širší služby třeba velkému nadnárodnímu obchodnímu řetězci nebo mezinárodnímu prodejci kosmetiky. A to nejen v telekomunikacích − ve smyslu tarifních nabídek, ale i při propojení datových center nebo v rovině aplikací.

HN: Jaké aplikace to mohou být?

Třeba zmíněný prodejce kosmetiky má v Evropě několik milionů distributorů. Ve spolupráci s ním jsme vyvinuli celý jeho e-shop, správu objednávek, reporting. Dalším příkladem může být náš velký klient z automobilového průmyslu, který od nás má nejenom tarify za volání a datové spojení, ale veškeré IT služby, spojení s distributory a tak dále. Na bázi toho jsme schopni řešit také analytiku velkých dat z těchto aplikací a zlepšit procesy klienta, třeba u výroby nebo dodávek. Zatím je to jen v rámci České republiky a Slovenska, ale další rozšíření bude do budoucna možné.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru