Druhá největší telekomunikační firma na českém trhu se připravuje na novou dobu, v níž bude pro operátory klíčové získat více peněz z datových služeb. Ty postupně nahradí pokles příjmů z volání a SMS. Na základě propojené mobilní a pevné sítě chce dceřiná společnost německého Deutsche Telekomu nabízet firmám například přechod na internetové hospodaření nebo správu dat. S pomocí partnerů vzniknou aplikace, které usnadní život podnikům i domácnostem. Digitalizace také přinese průlom v tom, jak fungují města, doprava nebo energetika − a příležitosti pro ty, kdo budou pro zákazníky velká množství dat umět analyzovat.

Aby byl operátor T-Mobile na konkurenci v boji o datová řešení lépe připraven, spojuje v těchto dnech pod jedno vedení český byznys a sesterskou skupinu Slovak Telekom. Generálním ředitelem v obou společnostech je od 1. ledna Milan Vašina. "Z dlouhodobého hlediska je všechno o datech, už ne o hlase a SMS," říká Vašina.

HN: Když se zamýšlím nad současnou strategií T-Mobilu, je v lecčems podobná té O2 − také chcete využít digitální ekonomiku ve svůj prospěch. Čím tedy budete jiní, čím se budete vůči konkurenci umět vymezit?

Příležitosti leží v tom, že jsme součástí velké evropské skupiny. Úspěch bude daný tím, zda jsme schopni vykročit z malého českého trhu a vyvíjet se ve větším měřítku. A to měřítko je pro Deutsche Telekom minimálně evropské. Odlišení v tomto směru bude, že budeme schopni nabídnout jeden typ služby ve více zemích pro klienty a firmy v různých sektorech, které jsou už dneska podobně celoevropské, nebo alespoň regionální. A nejde jen o samotné poskytování spojení, ale i o úroveň datových služeb a dalších aplikací.

Milan Vašina (47)

◼ Rodák z vesničky Radkovy u Bystřice pod Hostýnem a absolvent Ekonomické fakulty Zemědělské univerzity v Brně je ve skupině Deutsche Telekom od roku 1997. Mezi lety 2002 a 2007 byl marketingovým ředitelem mobilního operátora EuroTel na Slovensku (později T-Mobile Slovensko), kde se následně stal generálním ředitelem. Po sloučení Slovak Telekomu a T-Mobilu v roce 2010 se stal výkonným ředitelem pro marketing, prodej a služby.

◼ Od roku 2011 byl prvním českým šéfem tuzemského T-Mobilu – nahradil Rolanda Mahlera. Od 1. ledna je šéfem společného vedení českého T-Mobilu a Slovak Telekomu. Vašina je svobodný a bezdětný.

HN: Můžete dát konkrétní příklad nějakého řešení pro klienta, které vyplývá z podpory mateřské společnosti coby velkého evropského hráče?

Díky našemu postavení můžeme poskytovat širší služby třeba velkému nadnárodnímu obchodnímu řetězci nebo mezinárodnímu prodejci kosmetiky. A to nejen v telekomunikacích − ve smyslu tarifních nabídek, ale i při propojení datových center nebo v rovině aplikací.

HN: Jaké aplikace to mohou být?

Třeba zmíněný prodejce kosmetiky má v Evropě několik milionů distributorů. Ve spolupráci s ním jsme vyvinuli celý jeho e-shop, správu objednávek, reporting. Dalším příkladem může být náš velký klient z automobilového průmyslu, který od nás má nejenom tarify za volání a datové spojení, ale veškeré IT služby, spojení s distributory a tak dále. Na bázi toho jsme schopni řešit také analytiku velkých dat z těchto aplikací a zlepšit procesy klienta, třeba u výroby nebo dodávek. Zatím je to jen v rámci České republiky a Slovenska, ale další rozšíření bude do budoucna možné.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se