Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Každá z jednotlivostí stojí za zvážení. Ale dohromady vytváří nebezpečný mix, kdy v nejlepším případě uvidíme to, co v roce 2006 při náběhu bodového systému - půl roku ustrašeného ploužení, aby vzápětí všem otrnulo a šlápli opět na plyn. Snad nikde jinde ve státních regulacích není tak důležité, aby zákon byl vymyšlen chytře. Každou minutu totiž tisíce řidičů testují všude po republice slabá místa normy. Na to by měl ministr myslet.

Začněme s tím, čím si ministr zjednal pozornost na poslední schůzi sněmovny. Na otázku sociálního demokrata Antonína Sedi, zda je pro odvozování pokut od příjmu, odpověděl: "Samozřejmě se tomu nebráním, nicméně je otázkou, zda by se takovýmto případem celý proces ještě víc nezkomplikoval."

Jako ministr by přitom měl vědět, že v českých poměrech to prostě nejde. Byť na první pohled je to samozřejmě mimořádně lákavý nápad. Možná si ještě někdo vzpomene na případ švédského multimilionáře Anderse Wiklöfa, který se v roce 2013 dostal i do českých médií.

Švéd na finské silnici překročil povolenou padesátku o 27 kilometrů v hodině a výsledkem byla pokuta 95 tisíc eur, tedy přes 2,4 milionu korun. To proto, že Finsko (podobně jako třeba Švýcarsko) určuje pokuty dle příjmu. Lid jásá - zbohatlíka pokuta zabolí stejně jako chudého 50 eur. Není divu že v Česku už tato inspirace leckoho před Ťokem oslnila. V roce 2010 tehdejší ministr dopravy Vít Bárta navrhoval podobnou věc (a stál za tím poslanec Stanislav Huml, který to aktuálně propaguje v sociální demokracii), ale premiér Petr Nečas ho rázně utnul.

Policie nesmí nahlížet do majetkových poměrů těch, kdo o pár kilometrů překročí rychlost. Inspirace Finskem je totiž nepoužitelná z toho důvodu, že severské státy jsou maximálně transparentní a daňové údaje veřejně dostupné. Takže policista může nahlížet do daní jako jakýkoliv jiný Fin. Z těchto čísel se vypočítá disponibilní denní částka a například alkohol za volantem může stát 40 takových dávek.

Pro jednoho to mohou být stovky eur, pro jiného desetitisíce. Něco takového je v Česku zatím nepředstavitelné a není skutečně možné, aby policisté i kvůli banálnímu přestupku mohli nahlížet do tajných majetkových poměrů. Různá složitá řešení by se asi dala najít. Například by policista jen vyměřil za projetí červené 10 denních disponibilních příjmů, údaj odeslal na finanční úřad a při výpočtu daní by dotyčný musel započítat daňovou přirážku. Ale to je natolik komplikovaná představa, že na ni rovnou zapomeňme. A ministr dopravy by měl být ten první, který utne včas nesmyslné chiméry.

Jenže Dan Ťok se v nich spíše vyžívá. Než se ve sněmovně vyznal ze sympatií k pokutám podle příjmu, řekl něco, co zapadlo. Ale nemělo by. V rámci přemítání, jak vytrestat řidiče, prohlásil: "Faktem je, že jsou občas i takové neortodoxní návrhy, které by se mi docela líbily, ale mají problém se správním řádem. Třeba že to, co má pro chronické přestupce největší hodnotu, není pokuta jako taková, ale je to čas. Kdybychom například byli schopni je na dálnici zastavit, dát je na odpočívadlo a dvě hodiny s nimi vyřizovat správní řízení, oni by si rozmysleli, zda ztratí tímto způsobem mnohem víc času, než který rychlou jízdou udělají." Jak je možné, že se ministr vyznává ze sympatií k byrokratické šikaně občanů? To by mělo být po roce 1989 tabu.

Odhlédneme-li od těchto detailů (jakkoliv jsou to nebezpečné nápady), zbude nám základní kostra Ťokova plánu. Vysoká rychlost v obci, neoprávněný vjezd na železniční přejezd a další nebezpečné hlouposti by ministr "osolil" výrazně vyšší pokutou a vyšším bodovým ohodnocením. Pokuta by mohla jít až na sto tisíc. A nejnebezpečnější činy by šlo zopakovat jen dvakrát - při druhém provinění by dotyčný přišel o řidičák.

To však není ta správná cesta. Vůči každému zpřísnění řidič časem otupí. Problémem je i větší rozhodovací volnost policie. Nezapomeňme, že bodový systém se zaváděl i proto, aby policisty nešlo podmazávat do kapsy. A konečně proč zpřísňovat pokuty, když nejzásadnější problém je v tom, že se schopní vykukové dokážou vyhýbat správnímu řízení, dokud není vše promlčeno? Na to by se Ťok měl zaměřit. Vyšší tresty u veřejnosti nikdy neobhájí, pokud bude přetrvávat pocit, že jsou zde rovní a rovnější řidiči. Pokud tomu Ťok snad nevěří, ať se třeba zeptá středočeského hejtmana Miloše Petery, jehož bouračku nedokázal úřad za rok uzavřít, a případ tak byl promlčen.

obalka Ekonom 2016 19Objednejte si nové číslo Ekonomu přes SMS. Ke stažení je také v nových aplikacích Ekonomu na iPadu, iPhonu a zařízeních se systémem Android.

Související