Vyjednávání není silnou stránkou českých podnikatelů. Jejich vzájemné debaty místo promyšlených golfových odpalů připomínají spíše údery v boxu. Smyslem vyjednávání ovšem není rychlý knokaut soupeře, ale uzavření oboustranně uspokojivé dohody.

"Češi se tento styl vyjednávání teprve učí. Většinou přebírají roli tvrďáků, kteří neustupují ze svých pozic, nebo naopak roli slabochů, kteří se vyhýbají konfliktům a snadno se vzdávají. A když už se pokusí o principiální vyjednávání, tak si neuvědomují význam kreativních variant řešení problému. Pohybují se ve velmi úzkých mantinelech toho, o čem se jedná, a vůbec je nenapadne rozšířit si 'hrací pole'," říká podnikatel a konzultant Robert Vlach, který asistuje u řady strategických jednání i o milionových investicích.

HN: Jací jsme jako Češi vyjednavači?

Lepšíme se. Za poslední dvě dekády jsme se posunuli od slovansky ležérního přístupu k německé spolehlivosti a dochvilnosti. Ale stále máme rezervy. Například familiární jednání není žádoucí, pokud od protistrany nedostanete jasný signál, že chce jednat neformálně. Za socialismu možná platilo, že pokud si nepotykáme a nepopijeme, obchod nebude, ale dnes je tlak na profesionalitu velký. Nikdo nechce ztrácet čas s neorganizovanými amatéry.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 90 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • Pravidelné speciály v digitální podobě
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nevybrali jste si? Přejděte na všechny nabídky předplatného HN.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru