Zatímco červená vozidla, která na stejné trase provozují rakouské dráhy ÖBB, byla bezdrátovým internetem vybavena od zahájení provozu, modré soupravy Českých drah nyní dohání přes rok a půl trvající zpoždění.

ČD to zdůvodňují zdlouhavým výběrovým řízením, ve kterém zakázku za více než 19 milionů Kč na vybavení 49 vagonů railjetů internetem a informačním palubním portálem zadaly sdružení, které tvoří dceřiná společnost ČD Telematika a Simac Technik ČR. Wi- Fi připojení v současnosti ČD nabízí ve více než 529 vlacích, z toho více než 108 vlaků je dálkových. Standardem je bezdrátové připojení k internetu rovněž u soukromých železničních dopravců - RegioJetu a Leo Expressu.

Kromě připojení k internetu budou všechny vozy railjet vybavené informačním a zábavním palubním portálem, podobně jako jednotky pendolino, které dopravce nasazuje na trati z Prahy do Ostravy a dále do Košic. Kromě informací o jízdě vlaku a turistických cílech v okolí vlakových zastávek nabízí tento systém filmy, elektronické knihy a audioknihy, dětské hry nebo hudbu.

Vlaky ČD s wi- fi jezdí například na tratích z Děčína přes Ústí nad Labem do Mostu, Chomutova a Kadaně, mezi Chebem a Karlovými Vary, z Pardubic do Hradce Králové a Jaroměře, dále například mezi Nezamyslicemi, Prostějovem, Olomoucí, Zábřehem na Moravě a Šumperkem na střední Moravě nebo z Rožnova pod Radhoštěm přes Valašské Meziříčí do Kroměříže a Kojetína či v okolí Brna na lince S2 do Letovic a Křenovic. V průměru státní ČD vypraví denně téměř devět tisíc vlaků.

Související