Vždy ve středu večer vyjíždí z benešovského pivovaru Ferdinand auto naložené basami nebo PET lahvemi naplněnými pivem. Každý týden vozí lidem až domů nefiltrované pivo, které si předem objednali.

"Podařilo se nám tak zacílit na ženy, protože třeba samy nechtějí jít do hospody, a na pracující lidi, kteří nemají chuť sedět v restauraci," vysvětluje ředitel pivovaru Ferdinand Petr Dařílek důvody, proč podnik začal rozvážet pivo. Jen za loňský rok tímto způsobem firma prodala okolo 150 hektolitrů piva. Podařilo se jí tak najít poměrně velkou skupinu Čechů, která si pivo raději otevře doma.

Podle projektu Česko v datech hospodští nadále prohrávají boj o zákazníka. Až 60 procent lidí pivo raději vypije mimo výčep. "Pokračuje několikaletá snaha provozovatelů restaurací, Češi však zatím stále nenašli cestu zpět do hospod," potvrzuje výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Vladimír Balach.

Podle průzkumu, na němž se podílel Český svaz pivovarů a sladoven, společnost Deloitte a SAS institut, se změnil také způsob pití piva v tuzemsku. Asi 37 procent se spotřebuje ze sudů a 41 procent ze skleněných lahví. Pivo v PET lahvi ještě donedávna výrazně poráželo v popularitě plechovky.

"Pokud srovnáme objemy prodejů piv v PET lahvích a plechovkách, v Česku vedou PET lahve," potvrzuje Pavel Barvík, mluvčí Pivovarů Staropramen, které v Česku prodávají pivo v PET lahvi pod značkou Braník. Podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven však obliba plechovek u spotřebitelů postupně roste.

Infografika

Za posledních pár let se také podle statistiky změnily lidem chutě. Místo výčepního piva (dříve desítka) zákazníci spíše sáhnou po ležácích, tedy po jedenácti- nebo dvanáctistupňovém pivu. A čísla dokládají, že lidé loni poprvé v historii vypili téměř stejné množství ležáků jako výčepního piva. "Je vidět, že se Češi soustřeďují na kvalitu," podotýká Balach ze svazu pivovarů a sladoven. Například pivovaru Svijany loni o 20 procent vzrostly prodeje prémiového ležáku.

České pivovarnictví má za sebou rekordní rok. Tuzemské pivovary uvařily čtyři miliardy piv. Výrazně také vzrostl export. Nejvíce se vyváželo na Slovensko, české pivo mířilo hlavně do Německa, Polska nebo Švédska.

V Česku je 348 různých pivovarů. Více než 44 těchto firem vaří pivo ve velkém. Zbytek jsou minipivovary. Jen v roce 2015 vzniklo 60 nových minipivovarů a dva zanikly. Největší počet pivovarů stojí v Jihomoravském kraji, kde pivo vaří 45 společností. Druhý je Středočeský kraj s 41 podniky a třetí Moravskoslezský kraj s 37 pivovary.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru