Aplikace společnosti Apple pro přehrávání hudby a čtení knih přestaly necelých sedm měsíců od zprovoznění v Číně fungovat. V zemi od března platí přísnější pravidla pro zveřejňování obsahu na internetu. Omezení se vztahují hlavně na zahraniční firmy.

Redaktoři agentury Reuters se pokusili vstoupit do internetového obchodu ve službě iBooks a do servisu pro nákup filmů v rámci aplikace iTunes. Narazili ale na sdělení v čínštině, podle něhož jsou tyto služby "nepoužitelné".

Americký list The New York Times s odvoláním na nejmenované zdroje napsal, že Apple obě služby uzavřel na žádost čínského regulátora médií − čínské státní správy tisku, publikací, rozhlasu, filmu a televize. Ta rozšiřuje svoje pravomoci i na internetový obsah, který regulují i jiné vládní agentury a ministerstva. "Doufáme, že knihy a filmy našim zákazníkům v Číně opět co nejrychleji zpřístupníme," uvedla mluvčí Applu.

Širší oblast Číny, která zahrnuje také Tchaj-wan a Hongkong, je pro Apple druhým největším trhem z hlediska příjmů. Je tomu tak především díky popularitě jeho chytrých telefonů iPhone v Číně, která je největším trhem s chytrými telefony na světě. Když ale čínská státní média v minulosti označila telefony za hrozbu pro národní bezpečnost, narazil Apple ze strany Pekingu na odpor.

Vláda prezidenta Si Ťin-pchinga se snaží formovat veřejné mínění prostřednictvím internetu a rozhodla se nevídaným způsobem zpřísnit jeho kontrolu. Kampaň podle kritiků nebere na vědomí lidská práva a překáží obchodu.

V březnu vstoupila v platnost nová pravidla pro zveřejňování prakticky všech typů mediálního obsahu v Číně. Regule mimo jiné ukládají, že veškerý obsah musí být uchováván na serverech v Číně.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru