Japonské úřady ve čtvrtek uskutečnily neohlášenou prohlídku v kancelářích automobilky Mitsubishi Motors, která ve středu oznámila, že její zaměstnanci manipulovali u některých modelů s testy spotřeby paliva. Vláda dala najevo, že bude ve vyšetřování případu postupovat přísně. Tokijská burza ve čtvrtek zastavila obchodování s akciemi firmy, protože kvůli zahlcení prodejními příkazy se s nimi neuskutečnil jediný obchod.

Úřady uskutečnily razii v závodě Mitsubishi ve městě Okazaki ve středním Japonsku, uvedla BBC. Firma sdělila, že manipulace se týkaly asi 625 tisíc automobilů, vesměs minivozů, které pro Mitsubishi dodával konkurenční Nissan Motor a které se prodávají jen v Japonsku.

Mluvčí vlády uvedl, že kabinet považuje manipulace s testy spotřeby u Mitsubishi za "mimořádně závažný případ". Úřady firmě přikázaly, aby do 27. dubna předložila kompletní zprávu o případu. "Na základě faktů, které budeme mít z prohlídky a ze zprávy, kterou nám společnost dodá, bychom chtěli zjistit rozsah nesrovnalostí co nejdříve," uvedl šéf úřadu vlády Jošihide Suga.

Analytik Akira Kišimoto, který zkoumá automobilový trh u banky JPMorgan, odhaduje, že případ by mohl Mitsubishi přijít na více než 50 miliard jenů (přes deset miliard korun). Vedle odškodnění zákazníků a nákladů na výměnu součástek bude cena zahrnovat i kompenzaci pro Nissan, který na manipulace přišel.

Pokud se s akciemi firmy na tokijské burze neuskuteční za den obchod, považuje burza za platný kurz cenu indikovanou v obchodních příkazech. Ta ve čtvrtek klesla o maximálně povolených 20 procent na 583 jenů, což bylo nové rekordní minimum. Za dva dny tak akcie Mitsubishi ztratily třetinu hodnoty, což představuje ztrátu celkem 2,5 miliardy dolarů (60 miliard korun).

Podle generálního ředitele zastoupení Mitsubishi v ČR Martina Kroba jednal výrobce rychle a rozhodně. "Jsme si vědomi toho, že tento problém může vyvolat znepokojení u některých našich zákazníků. Každopádně bych chtěl všechny ujistit, že se nesprávně prováděné testování spotřeby paliva týká pouze modelů vyráběných pro Japonsko a prodávaných výhradně na tomto trhu,"dodal.

Firma už pozastavila výrobu a prodej modelů eK, eK Space a Dayz Roox, kterých se manipulace týkaly. Jde o takzvané minivozy s objemem motoru do 660 kubických centimetrů pro domácí trh.

Mitsubishi se již několik let snaží získat zpět důvěru zákazníků, o kterou přišla po skandálu se závadami na počátku tohoto století, který vypukl poté, co se ukázalo, že automobilka od 70. let zatajovala u svých vozů řadu problémů.

Aféra Mitsubishi přichází v době, kdy je automobilový průmysl kvůli skandálu Volkswagenu pod drobnohledem úřadů. Volkswagen loni přiznal, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Po celém světě se problém týká zhruba 11 milionů naftových aut.