Šli na žurnalistiku, protože jsou "chytří na psaní", ne "chytří na matematiku". Což je, jak jsem před lety napsal v jednom komentáři (a dostal se až mezi české wikicitáty na Wikipedii), samo o sobě hloupost. Lidé jsou buď chytří, nebo hloupí, samozřejmě v tom nejširším možném spektru. Ale někdy jsou líní přemýšlet, což platí často o těch s nálepkou "chytří na psaní".

Navíc se dnes s příchodem dat mění hodně i povaha novinářské práce. Reportéři zapisující si do notýsku to, co jim v barech vyprávějí jejich "nejmenované zdroje", samozřejmě nezmizí. Ale čím dál větší poptávka bude v médiích také po těch "chytrých na matematiku", či přesněji řečeno po těch, kteří z čísel nemají kopřivku, ale dokážou je pochopit, interpretovat a "přetlumočit" do příběhů pro čtenáře.

Americká University of North Carolina přišla s jednoduchým testem pro studenty žurnalistiky, aby zjistila, jak si se základy matematiky, čísly a logickým myšlením rozumějí. Stejný test pak dali učitelé studentům žurnalistiky i na dalších amerických školách. Výsledky byly různé. Při definici, že k úspěšnému absolvování je třeba odpovědět na 14 a více otázek z dvaceti, "prošlo" testem kolem 60 až 70 procent studentů.

Test jsem trochu upravil a "napasoval" na české reálie. Minulý týden jsem ho pak dal svým studentům žurnalistiky na FSV UK. Výsledek slušný, "prošlo" 80 procent. Stejný test jsem pak vyvěsil na web k dispozici každému, kdo by si chtěl ověřit své schopnosti. Zájem byl překvapivě velký, do "počítání" se pustilo přes 1700 lidí.

Rozhodl jsem se proto test zveřejnit také v Hospodářských novinách.

Zatím jste si přečetli 50 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.