Jednička levá, navazuje pravá tři, neřež to. Latina jezdců rallye v některých hrách slouží jako kulisa, která má zajistit autenticitu žánru, v dobře udělané simulaci je ale právě hlášení navigátora to nejdůležitější, co jako jezdec potřebujete ke zvládnutí trati. Každá zatáčka má číselné označení podle své prudkosti a profilu. Varování před řezáním zatáček je důležité. Pokus zkrátit si cestu totiž v takovém případě tvrdě narazí – na kámen, výmol nebo rovnou na sráz.

Řízení pod tlakem, kdy musíte věřit pokynům ve sluchátkách a kroutit virtuálním volantem bez pauzy s maximálním soustředěním, je zážitek, který stojí za to. Dirt Rally ho přináší v zatím nejčistší podobě. Ani nedávno testované Richard Burns Rally nemělo takovou atmosféru, ani tak intenzivní zážitek ze hry.

Dirt Rally: Oficiální trailer a naše záběry z hraní

Trest za každou chybu, odměna za pozornost

Největší devizou Dirt Rally jsou samotné trati. Nic neodpouští. Úzké trasy plné zatáček a nepříjemných výmolů a dalších překážek nic neodpouštějí. Dirt Rally navíc nemá populární funkci návratu v čase, díky které by šlo snadno napravit každou chybu. Místo toho nabízí hra pouze možnost zajet znovu celou rychlostní zkoušku. K dispozici je v rámci kariéry deset pokusů, každý využitý pokus přitom snižuje celkovou odměnu.

Hra není tak krutá, že by každé sjetí ze srázu znamenalo konec závodu. Místo toho vstupují do hry penalizace, patnáct sekund za každé nevratné vyjetí ze trati nebo náraz do diváků – ten naštěstí není vidět, hra těsně před nárazem střihne obraz a vrátí auto na trať. Proti skutečným závodům rally chybí možnost si trať pomalu projít, tak jak to dělá pilot s navigátorem u skutečných závodů, ale něco takového by asi bavilo málokoho.

Místo toho je hra obtížná, nutí hráče pečlivě poslouchat navigátora a připravovat se na to, co ho čeká. Dirt Rally je hra, která hráče vyloženě nutí držet ideální stopu, bez toho je téměř jisté, že narazíte na kámen nebo jedete z trati. Když ale posloucháte a včas přibrzdíte a držíte se pokynů „drž se vpravo“, dokážete i komplikované segmenty projet poměrně rychle. Dirt Rally také nabízí možnost před závodem vyzkoušet nastavení vozu na krátkém úseku, abyste věděli, co vás čeká. Krátké seznámení s tratí se hodí, i když nevyužíváte možnost upravit pružení nebo poměr brzdné síly mezi nápravami.

Dirt Rally

Nakonec i takové řidičské nemehlo, jako je autor recenze, projede některé segmenty lépe než vedoucí jezdec závodu. I s několika karamboly nakonec alespoň v úvodních šampionátech není problém dojet v první desítce nebo se dokonce dostat na pódium. Každý takový dílčí úspěch je přitom skvělou odměnou.

Doposud nejlepší zážitek z ježdění nabízela série Forza díky vyvážené obtížnosti a výbornému ovládání vozů. Dirt Rally je ale ještě lepší. Nejen že každý vůz reaguje podle svých předpokladů – pohonu kol, výkonu, síly brzd… Ale také zřetelně reaguje na změnu povrchu, který se v průběhu rychlostních zkoušek mění; z asfaltu na sníh nebo na ledovku, z šotoliny na beton nebo hrubý štěrk.

Hra začíná s nejslabšími vozy z roku 1960, na výběr jsou přitom pouze tři vozy, které je možné postupně zlepšovat podle odjetých kilometrů a umístění v závodech. Postup hrou pak usnadňuje také tým mechaniků, kteří mají rozdílné schopnosti, jež lze dále rozvíjet. Větší tým odborníků pak dokáže rychleji opravit vůz, respektive v přiděleném čase zvládne odvést více práce. A ve dlouhých závodech je oprava nutností, noční rychlostní zkoušky bez předních světel rozhodně nejsou nic snadného. Adrenalin při takové jízdě stříká ušima, i když budete třeba trochu podvádět zvýšením jasu monitoru nebo televize.

Skvělá náplň i zpracování

Vedle klasických závodů nabízí Dirt Rally také rallycross s oficiální licencí organizace FIA, tedy možnost závodit přímo s ostatními jezdci, což je akčnější než osamocený závod s časem. Nechybí ani online hraní, ale jádrem hry jsou klasické závody na několik rychlostních zkoušek seřazené do celého šampionátu.

Postup kariérou znamená absolvování různých šampionátů v celkem patnácti třídách vozů, ve hře je přitom relativně skromných 46 automobilů. Nové vozy je nutné odemknout získáním dostatečného množství herních kreditů, ale vyzkoušet je lze i díky pravidelným online výzvám, které na konkrétní trati zpřístupní i vozy, jež hráčům zatím chybí.

K výbornému zážitku pomáhá i výborné technické zpracování. Velkou roli hrají zvuky, hlavně hlas navigátora je zásadní složkou hry. Hudba na pozadí samozřejmě chybí. Povedená je ale i grafika. Hře pomáhá to, že se odehrává v úzkém koridoru, ale úzké a klikaté tratě k rally patří a výsledek je povedený.

Automobily jsou zpracované do detailů, mají věrný zvuk a pod vlivem vašeho šikovného řízení se na patřičných místech deformují. Mění se také počasí, i když ne dynamicky. Zajezdíte si v dešti, v noci, co víc si vlastně přát. Zvláště když déšť znamená jízdu na bahně a mrazivé počasí znamená ledovku – se všemi nepříjemnými vlivy, jaké to má na ovládání vozu.

Dirt Rally

Dokonce i na Xboxu One, na kterém jsem hrál, běží hra v šedesáti snímcích za sekundu, což je důležité pro plynulý dojem z řízení s neustálými zatáčkami. Jen občas snižuje rozlišení, v té rychlosti si toho ale ani nevšimnete. Na PC už Dirt Rally vyšla v prosinci, nyní je dostupná i na konzole a pro fanoušky motorsportu je to výborný tip, jak si ukrátit čekání na Uncharted 4 nebo na Gears of War 4. Nutné ale bude spolknout tradiční smutný pohled na cenovky. Na PC stojí Dirt Rally tisíc korun, na konzolích o 600 korun více.

Dirt Rally: Oficiální trailer a naše záběry z hraní