Když si před lety nechalo vedení jihočeské dřevařské firmy Kasalova pila udělat kvůli přetíženému serveru kontrolu počítačů, nestačilo se divit. Ze zhruba padesáti lidí, kteří na počítačích měli pracovat, jich opravdu pracovalo asi 20.

Za kratší i delší intervaly, které více než polovina lidí trávila na síti sledováním soukromých věcí, rozdalo tehdy vedení srážky ze mzdy, důtky a s šesti lidmi rozvázalo pracovní poměr dohodou. Dva zaměstnanci museli dokonce skončit okamžitě. Jeden z nich se kvůli tomu s firmou soudil až u Nejvyššího soudu a prohrál. Druhý byl úspěšnější, u okresního soudu vyhrál, protože na internetu nestrávil tolik času.

"Vedení podléhalo klamné iluzi, že si vedoucí své podřízené zaměstnance hlídá," uvedl k tehdejší situaci současný ekonomický ředitel Zdeněk Pavlovský.

TOP 10 nejčastěji navštěvovaných "nepracovních" stránek v pracovní době

◼ noviny a bulvár
◼ sociální sítě
◼ zábava – filmy, blogy, vtipy
◼ webmail
◼ nakupování
◼ on-line hry
◼ auto-moto
◼ zdraví
◼ reality
◼ cestování
Zdroj: Ryant Software

Tento sedm let starý případ poprvé upozornil na fenomén, který firmy trápí pořád, jak zajistit kontrolu zaměstnanců.

Hodina na Facebooku

"Naše statistiky uvádí, že zaměstnanci v komerční sféře tráví až 12 procent času (tedy přibližně hodinu denně) mimopracovní aktivitou. Celoročně jsou největšími lákadly sociální sítě, zpravodajské weby a vyřizování soukromé pošty," uvádí Martin Ondráček ze softwarové firmy Sodat software, která se zabývá výrobou monitorovacích softwarů.

"Vyčíslíme-li dvanáctiprocentní ztrátu času u relativně malé firmy o 50 zaměstnancích, dostáváme se na 2,4 milionu korun za rok. Zaměstnavateli pak vzniká ztráta nejen v podobě vyhozených peněz za neefektivní práci, ale také v podobě neodvedené práce," vypočítává Ondráček.

Takzvaná prokrastinace - tendence k odkládání a neplnění úkolů - je stále více fenoménem zaměstnanců v kancelářích nebo lidí na volné noze. "Ve velkých korporacích lidé často postrádají smysl své práce, protože není hmatatelná," říká Petr Ludwig, autor knihy Konec prokrastinace, který dělá pro firmy školení, jak bojovat s tímto problémem.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 50 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru