Tři roky motoristé trpí na nejvytíženější české dálnici D1 v kolonách nebo pomalou jízdou v zúžených úsecích, kde se klíčová dopravní tepna právě opravuje. A ještě dlouho nebude lépe. Naopak, stavět se má minimálně další čtyři roky. Navíc letos čeká na řidiče dosud nejtěžší zkouška trpělivosti.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahrnulo do letošního plánu stavebních prací rekordní porci úseků, které se budou najednou rekonstruovat. K současným čtyřem opravovaným úsekům v délce 23 kilometrů se v létě a na podzim přidají ještě další čtyři. Celkem tak v jednu chvíli budou stroje pracovat téměř na 60 kilometrech − tedy zhruba čtvrtině vzdálenosti mezi Prahou a Brnem.

Zakázky na modernizaci D1 patří každoročně k největším a nejvýznamnějším soutěžím pod ministerstvem dopravy. Objevují se i na letošním seznamu, který ministr Dan Ťok (za ANO) v pondělí představí kolegům z vlády. Celkem chce Ťokův úřad letos zadat práci na dálnicích a železnici přibližně za 93 miliard korun. "Kromě nových zakázek půjde rekordních 10 miliard na opravy dálnic a silnic prvních tříd," upřesnil Ťok. Na D1 hodlá z tohoto balíku utratit téměř šest miliard.

93 mld. Kč

je objem peněz, o které se v letošním roce budou moci stavební firmy poprat ve výběrových řízeních vypsaných ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO).

Zda se na D1 podaří práce zahájit v srpnu a v říjnu, jak si představuje ŘSD, bude podle mluvčího Jana Rýdla záležet především na hladkém průběhu soutěží, v nichž se vybírají stavební firmy. Zbrzdit práce mohou jen námitky poražených firem a jejich odvolání k antimonopolnímu úřadu.

Poslední výběrová řízení ale ukázala, že stavaři nehodlají soutěže zbytečně blokovat. Možná především proto, že práce je na D1 dost a díky rozparcelování dvou set kilometrů na 21 samostatných částí mohou uspět takřka všichni zájemci, z nichž většina se soutěží účastní v rámci sdružení dvou či více firem. Soutěže navíc státu šetří peníze, plánované náklady sráží zatím v průměru o třetinu. "Výběrová řízení nám výrazně pomohla stavby na jednotlivých úsecích zlevnit," řekl mluvčí Rýdl.

Nervy řidičů otestuje především dosud nejdelší uzavírka v historii − v říjnu se má začít pracovat téměř na čtrnáctikilometrovém úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Dosud se omezenou rychlostí jezdilo maximálně na devíti kilometrech u Velké Bíteše.

Nepříjemnosti a zdržení na větším počtu míst D1 chtějí správci dálnic motoristům vykompenzovat rychlejším tempem oprav, které dosud vázly. Přestože práce začaly už v roce 2013 − tehdy s ročním zpožděním oproti původnímu plánu −, jsou zatím hotové jen čtyři úseky téměř za 2,5 miliardy korun. Teď už se daří držet časového plánu lépe. Mimo jiné i díky tomu, že se pracuje nonstop téměř po celý rok. Přispěly i mírnější zimy v posledních dvou letech. "A firmy akceptují noční práce," dodal Ťok. Kompletně opravená by D1 měla být v roce 2020 a celkové náklady se budou pohybovat okolo 20 miliard korun.

Další stavby na papíře

Oprava D1 je jedním z mála živých dálničních projektů z Ťokova naplánovaného seznamu. Další velká díla, s nimiž se v pondělí seznámí ministři, zůstávají na papíře. Je mezi nimi například D11 z Hradce Králové na Jaroměř nebo pokračování D6 z Nového Strašecí do Řevničova. V červnu pak má odstartovat tendr na prodloužení strakonické D4 o dalších 30 ki­lometrů od Příbrami směrem na jih, které vláda schválila letos v lednu. Stavba má být prvním dopravním PPP projektem − dálnici postaví soukromník a bude ji 25 let udržovat. Stát mu za tu dobu zaplatí téměř 25 miliard korun.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Záměr se ale zkomplikoval hned na začátku. Ministerstvo s obavami čeká na rozhodnutí antimonopolního úřadu, který zkoumá férovost první soutěže. V ní chce Ťok vybrat firmu, která má s projektem radit.

Ministra dopravy navíc tíží ještě jedna vážná komplikace při přípravě většiny staveb: zastaralé posudky o vlivu na životní prostředí. Protože pocházejí z doby, kdy pro stavby platila mírnější pravidla než nyní, zdráhá se Evropská unie na tyto projekty posílat dotace. Bez nich se přitom nedá stavět. Česká strana se už delší dobu snaží s Bruselem vyjednat výjimku, zatím ale neúspěšně.