Ve třetím největším českém městě dlouhé roky zavírá provoz jeden průmyslový podnik za druhým. Naposledy to byla před půl rokem ocelárna Vítkovice Steel. Ostrava s 300 tisíci obyvatel se proto má časem proměnit z centra těžkého průmyslu na město moderních technologií. Některé kroky vedení moravskoslezské metropole tomu ale neodpovídají. Jeho investice bývají naopak často označovány za "normalizační". Nynější primátor města Tomáš Macura se ujímal své funkce s tím, že přesně tohle má v plánu změnit. Po roce a půl ale zatím velké změny vidět nejsou. "Upřímně, jde to pomaleji, než jsem si představoval. Na druhou stranu se Ostrava opravdu mění k lepšímu. Například jsme fungování magistrátu udělali transparentnějším," říká.

HN: Co je na fungování magistrátu transparentnějšího?

Například si občané mohou na internetu najít všechny smlouvy s městem. Po vzniku nové koalice s Hnutím Ostravak, KDU-ČSL a ODS jsme taky prosadili jmenné hlasování v radě. A podle mého významně měníme i průběh veřejných zakázek. Kvůli špatnému zadání jsme jich dokonce několik zrušili.

HN: O jaké zakázky šlo?

Třeba o tendr na zateplení městské nemocnice nebo o zakázku na nákup nových řadičů dopravy pro světelné křižovatky za 100 milionů korun.

Tomáš Macura (51)

◼ Narodil se v Karviné. V mládí vystudoval ekonomii na pražské VŠE a Prague International Business School.
◼ Pracoval ve Státní bance československé a v Moravských chemických závodech. Kariéru ale udělal až ve farmaceutické firmě Walmark, kam přišel jako finanční ředitel. Později usedl do čela společnosti a stal se i jejím akcionářem.
◼ Macura je ženatý, má dvě děti a angažuje se v několika organizacích na pomoc zvířatům.
◼ Primátorem Ostravy se stal v roce 2014, kdy jako nestraník dovedl k vítězství kandidáty ANO.

HN: Kvůli té jste se prý rozhádali s původním koaličním partnerem ČSSD…

To je pravda, moc se jim to tehdy nelíbilo. Víte, já si nedělám iluze, že by tady teď bylo všechno křišťálově čisté, ale zlepšilo se to. Minimálně jsme vyslali signál účastníkům výběrových řízení, že musí být poctiví.

HN: Když si ale přečtete průzkumy mezi občany Ostravy, malá transparentnost není to, co je trápí nejvíce. Nejčastěji si stěžují na kvalitu ovzduší nebo dopravu.

Podle mého jdeme dopředu i v těchto oblastech, ale než to poznají občané, chvíli to potrvá. Třeba ArcelorMittal před dvěma týdny uvedl do provozu tkaninový filtr, který ročně zachytí 90 tun prachu. To by mohlo hodně pomoct místnímu ovzduší. A dopravu chceme v Ostravě kompletně změnit. Desítky let tady byl hlavním zájmem rychlý průjezd městem v autě. To bylo špatně. Nyní chceme podporovat rozvoj hromadné a pěší dopravy.

HN: Magistrát před nedávnem zveřejnil on-line dotazník, ve kterém se obyvatel Ostravy ptá, jak si město představují v roce 2030. Na základě jejich preferencí má později vzniknout nová koncepce rozvoje města. Jak si Ostravu za 15 let představuje její současný primátor?

Chci, aby byla moderní a atraktivní.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.